سفر به غرب ترکیه

گزارش سفر به غرب ترکیه

۸/۶/۸۶ پنج شنبه

هواپیما ساعت۲۲:۱۰ دقیقه به وقت تهران از فرودگاه تهران حرکت کرد و حدود ساعت ۱:۳۰ به وقت استانبول به فرودگاه سابی ها در استانبول رسید. فرودگاه بین المللی سابی ها حدود ۴۰ کیلومتر از مرکز شهر استانبول فاصله دارد.

آرش حسینیون در فرودگاه منتظر ما بود و طبق برنامه یک اتومبیل وَن هیوندای starixکرایه کرده بود. وقتی آرش را در فرودگاه دیدیم مشغول صحبت با پلیس بود و در اولین برخورد گرفتار بازرسی ویژه نیروهای امنیتی ترکیه شدیم.پاسپورتها به دقت چک  و وسایل کنترل شدند. پس از ورود به شهر استانبول در دکه ساندویچی شام مختصری خوردیم و به هتلی (هتل پرن) که آرش رزرو کرده بود رفتیم.

۹/۶/۸۶ جمعه

صبح ابتدا به سمت شهر قدیمی استانبول رفتیم.بازار بزرگ قدیم استانبول نخستین جایی بود که بازدید کردیم این بازار شبیه بازارهای مسقف قدیمی خودمان دارای تیمچه و راسته بود.

بنای مشهور ایا صوفیا در محوطه میدانگاهی بزرگی قرار دارد. این بنا که ابتدا کلیسا بوده و به هاگیا کلیسا یا کلیسای  حکمت مقدس شهرت داشته است، درفاصله سال های ۵۳۲ تا ۵۳۷ بنا شد.این بنا گنبدی به قطر ۳۱ متر دارد که ارتفاع آن از سطح زمین ۵۶متر است. پس از پیروزی عثمانی ها این کلیسا به مسجد تغییر کاربری داد و در این زمان بود که ۳مناره دیگر  در سه ضلع دیگر این بنا ساخته شد.و به این دلیل ما یکی از مناره ها را که قبلا محل نصب ناقوس کلیسا بوده را با رنگی متفاوت از سه مناره دیگر می بینیم. پس از ورود به محوطه مسجد و پرداخت ۱۰لیر به عنوان ورودیه وارد حیاط مسجد می شویم.

سپس به هشتی بزرگی وارد شده و با گذر از آن وارد محوطه اصلی و گنبد می شویم. این بنا از سنگ های مرمر با رنگ های متفاوت سفید، قرمز رگه رگه، مرمر زعفران رنگ و مرمر سفید رنگ ساخته شده است.پنجره هایی که در این بنا قرار دارند علاوه بر تامین نور کافی، زیبایی خاصی به فضای درونی داده است.لوحه های بزرگی به اسامی الله،محمد،عمر،عثمان،علی،حسن،ابوبکر و حسین بر دیوارهای مسجد نصب شده است.طبقه دوم مسجد که توسط دالانی پر پیچ و خم با شیبی اندک از داخل هشتی ورودی ساختمان می توان به آن جا رسید دور تا دور فضای داخلی مسجد را فراگرفته است. موزاییک ها براق دوره بیزانسی که در دوره اسلامی روی آن ها با گچ پوشانده شده بود و اینک در معرض دید عموم قرار دارد، اثری بسیار زیبا و ارزشمند است.بازدید از مجموعه ایاصوفیه به ۲ ساعت زمان نیاز دارد.

img_9460 img_9467

پس از خروج از مسجد ایا صوفیه وارد میدان ایا صوفیه شده و پس از گذر از پارک سلطان احمد از مقبره سلطان احمد و دیگر سلاطین عثمانی دیدن می کنیم.

مسجد سلطان احمد یا همان مسجد آبی -که دلیل این نام وجود کاشی های آبی رنگ در طراحی داخلی آن است- را در روز جمعه بازدید شد یعنی همان زمانی که مسجد پر بود از نمازگزارانی که برای نماز جمعه در داخل مسجد نشسته بودند.چیزی که جلب توجه می کرد دقت و توجه مردم به سخن های سخنران بود.

فضای مسجد، فضای بزرگی است که با چراغ های قندیل مانندی که از سقف آویزان هستند روشن شده است. این مسجد  که ۶مناره دارد به دستور سلطان احمد در سال۱۶۰۹ تا ۱۶۱۶ میلادی ساخته شده است ودر حال حاضر بزرگترین مسجد استانبول است.

در قسمت غربی مسجد سلطان احمد میل تئودوزیوس که قدیمی ترین یادمان در استانبول است ، قرار دارد. این میل سنگی که قدمت آن به ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد برمی گردد در مصر ساخته شده است، روی آن با خط مخصوص مصری تصاویری به چشم می خورد. این میل در سال ۳۹۰ میلادی از مصر به این مکان آورده شده است. در قسمت جنوبی این میل و در درون سوراخی بر روی زمین ستونی مارپیچی و فلزی قرار دارد که گفته می شوداین ستون از ذوب اسلحه هایی ساخته شده که در یکی از جنگ های ایران و روم، رومیان از ایرانیان به غنیمت گرفته بودند (حدود قرن چهارم). در مجاورت این ستون نیز میل سنگی دیگری قرار دارد که دو دوره بیزانس ساخته شده است.

Basilica cisternیکی از بناهای تاریخی در نزدیک میدان ایا صوفیه است. این بنا زیر زمینی به صورت آب انباری بزرگ با ستون هایی است که از آب سر بر آورده اند. این آب انیار عظیم ۱۴۰متر طول و ۷۰متر عرض دارد. و از سطح زمین با ۵۲ پله می توان به کف آن رسید. ۳۳۶ ستون (۱۲ ردیف ۲۸ تایی) درآن وجود دارد که تصویر هر ستون در آب نمایی بسیار دیدنی به آن داده است. این بنا را  متعلق به ۵۲۷ تا۵۶۵ میلادی می دانند ارتفاع هر ستون حدود ۹متر است. در قسمتی از این آب انبار دو پیکره سنگی که به نام مدوزا شناخته شده اند، قرار دارد، یکی به پهلو افتاده و دیگری کاملا سر و ته است. مدوزا که یکی از موجودات افسانه ای در یونان باستان بوده است دوشیزه ای زیبا بوده که خدای دریا (پوزئیدون) او را در پرستشگاه آتنا اغوا می کند و آتنا که خشمگین شده است او را به شکل موجودی کریه به نام گورگون در می آورد و در نهایت توسط قهرمانی اساطیری به نام پرسئوس کشته می شود و سر او جدا می گردد ودو موجود افسانه ای به نام های پگاسوس و کریسائور از بدن او خارج می شوند.ورودیه این محل ۱۰ لیر است. و برای بازدید حدود یک ساعت زمان نیاز دارد.

img_9473 img_9474

در قسمت شرقی و شمالی مسجد ایا صوفیه کاخ توپکاپی قرار دارد که کاخ سلطان محمد فاتح بوده است این کاخ حدود ۵۰۰سال محل اقامت پادشاهان عثمانی بوده  و پس از اعلام جمهوریت در سال ۱۹۲۴ توسط آتاتورک به صورت موزه درآمد. این کاخ در مجاورت دریای مرمره،تنگه بسفر و خلیج طلایی ساخته شده است و در قسمت رو به دریا با حصار بیزانس از دریا جدا شده است. این قصر دروازه های متعدد آبی و خشکی دارد. ورودیه این قصر ۱۰ لیر است و برای بازدید ۳ ساعت وقت لازم دارد. ساختمان های متعددی در این قصر قرار دارند که هر کدام به صورت موزه درآمده اند، مثلا در خزانه بسیاری از اشیاء قیمتی از جنس طلا و جواهر و همچنین هدایا و یادبودهایی که به سلاطین عثمانی تعلق داشته و در آن جا به نمایش گذاشته شده است. همچنین آشپزخانه، حمام، حرمسرا، اقامت گاه ها و چندکوشک قرار دارند.

سپس برای نهار به یکی از رستوران های مجاور میدان ایا صوفیه رفتیم و بعد از نهار با تراموا از ایستگاه سلطان احمد  سوار شدیم و پس از گذر از روی پل گالاتا و از روی خلیج شاخ طلایی در ایستگاه کاباتاش پیاده شدیم و تا کنار کاخ دولمابچه پیاده رفتیم. متاسفانه در این ساعت کاخ تعطیل بود (ساعت۶).

سپس به سمت میدان تقسیم رفتیم و در خیابان استقلال قدم زدیم. خیابانی که فقط یک تراموا قدیمی در آن قرار دارد و در دو طرف آن مغازه هایی که عمدتا فروشگاه های لباس هستند  به چشم می خورند در کوچه هایی که به این خیابان متصل هستند کافه ها و pubهای فراوانی را می توان دید. تا پاسی از شب این منطقه از استانبول هنوز زنده است و جنب و جوش در آن وجود دارد. شام را در یکی از این کافه ها خوردیم.

۱۰/۶/۸۶

صبح به سمت  غرب ادامه مسیر دادیم. ابتدا وارد اتوبان  ادیرنه  شدیم و سپس وارد جاده ساحلی شدیم که به موازات دریای مرمره قرار داشت .ابتدا وارد شهر تکیرداغ رسیدیم. مقداری از مایحتاج  سفر و گاز پیک نیکی را از آن جا خریدیم، تیکرداغ شهری ساحلی بود که به شهرهای ساحلی خودمان شباهت داشت. از تیکرداغ وارد جاده ترانزیتIpsla  که مرز ترکیه و یونان است شدیم و سپس از جاده ای فرعی و از میان کشتزارها به کنار دریای مرمره رسیدیم و مسیر را تا شهر گلیبولو ادامه دادیم. قبل از ورود به شهر در پمپ بنزینی توقف کردیم و پس از سوخت گیری نهار را هم آن جا خوردیم. در مجاورت پمپ بنزین باغ وحش کوچکی بود  که نیم ساعتی ما را مشغول کرد. بندر گلیبولو در کنار تنگه داردانل قرار دارد. از این بندر می توان با کشتی به چاناکاله رفت. ما بعد از پرس و جو به سمت شبه جزیره گالیپولو حرکت کردیم. این شبه جزیره که بین تنگه داردانل و دریای اژه قرار دارد، علاوه بر این که پارک ملی و منطقه حفاظت شده است تاریخ جالبی دارد و برای مردم ترکیه بسیار مهم است.این محل در جنگ جهانی اول شاهد رویارویی نیروهای متخاصم انگلیسی، فرانسوی، نیوزلند،استرالیایی و هندی  با ارتش ترکیه به فرماندهی آتاتورک بوده است. در این جنگ تمام عیار که در سال ۱۹۱۵ به وقوع پیوست بیش از ۲۵۰ هزار نیروی ترک و ۲۵۰ هزار سرباز مهاجمین تلفات داشتند. در این شبه جزیره که حدود ۳۵ کیلومتر طول دارد، ۳۴ قبرستان وجود دارد که در بیشتر آنها یادبودهایی قرار داده شده است

.پس از بازدید از تعدادی از این یادبودها که به قول دوستان مرقدشهدا نامیده شد به سمت شهر اجابت حرکت کردیم. این شهر کوچک ساحلی در کنار تنگه داردانل قرار دارد و به راحتی می توان از آن جا شهر چاناکاله را دید. کشتی هایی که ماشین و مسافر حمل می کنند مرتبا از آنجا به چاناکاله در تردد هستند. این سفر حدود ۴۰ دقیقه زمان می برد.

ما پس از غروب آفتاب از تنگه داردانل عبور کردیم و به شهر زیبا و بندری چاناکاله رسیدیم . چیزی که جلب توجه می کرد ماهیت توریستی این شهر بود. چاناکاله محلی است که گردشگرانی که جهت بازدید از شهر باستانی تروی و گالیپولو به این منطقه می آیند آن را برای اقامت انتخاب می کنند. در کنار ساحل تعداد زیادی رستوران  و  pub قرار دارد. در قسمت شرقی بندر اسب چوبی بزرگی که یادبودی از زمان ساخت فیلم تروی است، وجود دارد.

ما با خوش شانسی توانستیم پانسیون مرتبی با قیمت ۱۵ لیره برای هر نفر با صبحانه برای اقامت شبانه دست و پا کنیم. چاناکاله بلوار بسیار زیبایی دارد که از مرکز شهر به ساحل ختم می شود. بیشتر هتل ها و مراکز خرید نیز در کنار همین بلوار قرار دارند در کنار ساحل چند گروه موسیقی را دیدیم که به اجرای موسیقی زنده مشغول بودند. گفته شده که سپاه ایران در زمان داریوش اول از این محل توانست با ایجاد پلی توسط کشتی ها از تنگه داردانل عبور کند. شام را در یکی از کافه های کنار ساحل خوردیم. جالب این بود که یکی از گارسون های رستوران که خودش یوگوسلاو بود پس از این که فهمید ما ایرانی هستیم بسیار خوشحال شد و میهمان نوازی ویژه ای به خرج داد.

۱۱/۶/۸۶

صبح بعد از خوردن صبحانه گشتی در شهر زدیم و به سمت تروی حرکت کردیم، حدود نیم ساعت بعد به منطقه باستانی تروی که جزو مناطق ثبت شده در لیست میراث جهانی است رسیدیم. علاوه بر پول بلیط (۱۰لیر) ۵لیر هم بابت پارکینگ پرداخت کردیم. اسب چوبی که در ورودی این منطقه قرار داشت معرف داستان معروف اسب تراوا بود. این اسب که نسبت به اسب چاناکاله مدرن تر ساخته شده واقعا شکم خالی بود و با پلکان می شد به داخل آن رفت.

شهر تروی با توجه به حفاری هایی که انجام شده است قدمتی بیش از ۵۰۰۰ ساله دارد ( ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد)، ۹ دوره باستانی داشته است که از تروی یک تا نه نامگذاری شده است.در قسمت های مختلف از این منطقه تابلوهای راهنما که علاوه بر توضیح محل و قدمت آن مکان ،تصویری شماتیک از زندگی آن دوره را هم در خود جای داده توضیحات کافی را برای بازدید کننده فراهم می آورد.بازدید از این منطقه باستانی ۳ساعت و اندی طول کشید و ما تعدادی گردنبند با نشان اسب تروا به عنوان یادگاری خریدیم و به سپس به سمت جنوب حرکت کردیم. مناظر زیبایی که دریا، درختان زیتون و کوه ها بوجود آورده بودند به سرعت ما را به سواحل کوچوکویو رساند. از اینجا تا شهر ادرمیت ساحل پر بود از پلاژهایی که با چتر و تخت پوشیده شده بود و همچنین به وفور با تابلوهایی به اسم کمپینگ برمیخوردیم. در شهر کوچوکویو موزه ای به نام زیتون دیدیم.این سواحل بیشتر به توریست های محلی اختصاص یافته و کمتر توریست خارجی می توان در آن دید.بعد از شهر ادرمیت ما به منطقه اورن رسیدیم و در محلی به نام برهانیه ساحلی مناسب جهت شنا پیدا کردیم. بعد از آبتنی مطبوعی که بسیار چسبید متوجه شدم آرش با سوئیچ ماشین به داخل آب رفته! حالا می توان حدس زد دلیل روشن نشدن ماشین اتصالی و اختلال در سیستم امنیتی اتومبیل است. بنابراین تصمیم گرفتیم که بعد از خوردن نهار در هتلی که در کنار ساحل بود،اقامت کنیم .

از طرفی ضمن تماس با موسسه اتومبیل کرایه قرار شد که مکانیک از شهر ادرمیت برای بررسی و علت خرابی به محل مراجعه کندکه چند ساعت بعد چنین شد. او نیز اعتقاد داشت که به احتمال زیاد مشکل در سوئیچ ماشین است لذا قرار شد صاحب شرکت از استانبول سوئیچ یدکی را بیاورد.شب به اتفاق بچه ها برای دیدن سواحل و شهر اورن پیاده به راه افتادیم و شهر ساحلی اورن را گشتیم. در یکی از کافه تریاها به عروسی یک گروه محلی برخوردیم که نیم ساعتی به تماشا نشستیم.

۱۲/۶/۸۶

صبح که سوئیچ یدکی آورده شد به سمت جنوب حرکت کردیم.شهرهای ساحلی را یکی بعد از دیگری طی کردیم تا به شهر صنعتی ازمیر رسیدیم. شهری که گفته می شد ۵/۲ میلیون نفر جمعیت دارد که متاسفانه نتوانستیم از شهر بازدید کنیم ولی آن چه که در عبور از این شهر دیدم بندری بزرگ و فعال و همچنین خیابان هایی شلوغ و پر ترافیک بود.بعد از عبور از ازمیر به شهر باستانی سلچوک رسیدیم. قلعه ای به سبک قلعه های روم باستان از دور بر فراز تپه ای به چشم میخورد. در قسمت جنوبی قلعه کلیسای سنت جان و در قسمت دیگر، بنایی قدیمی مربوط به دوره بیزانس که بعد از دوره سلجوقی به مسجد تبدیل شد قرار دارد. خیابان اصلی شهر سنگ فرشی بسیار مرتب و زیبا است.معبد آرتمیس که بقایایی از یک اثر باستانی معروف  و یکی از عجایب هفتگانه است در مجاورت شهر قرار دارد.متاسفانه از این بنا که از حیث اندازه از معبد پارتنون آتن بزرگتر بود جز یک ستون ۱۵متری و تعدادی زیادی ته ستون چیزی باقی نمانده است. بازدید از این بنا مجانی است و حدود نیم ساعت وقت لازم دارد.

اِفِسوس یا ایفس یکی دیگر از میراث حهانی است که در ۳کیلومتری سلچوک قرار دارد و با جاده ای باریک از آزادراه سلچوک-کوش آداسی جدا می شود. ورودیه پارکینگ ۴لیره و ورودیه هر نفر ۱۰ لیره است. این مجموعه عظیم دو درب اصلی دارد. یکی در قسمت شمالی و دیگری در قسمت جنوبی. ما از ورودیه در شمالی، ابتدا به قسمت استادیوم وارد شدیم که مربوط به قرن دوم بعد از میلاد است. سپس با گذر از راه کوتاهی به محوطه تئاتر وارد می شویم که بنایی بسیار عظیم و به شکل نیم دایره است که در فاصله سال های ۴۱ تا ۱۱۷ میلادی ساخته شده است و حدود ۲۵۰۰۰ نفر گنجایش دارد.

img_9710 img_9817

درهای ورودی به قسمت سن بسیار جالب است به طوری که هنرپیشگان با گذر از دالانی می توانستند هم از قسمت جنوبی و هم از قسمت شمالی وارد محوطه اصلی تئاتر بشوند.

راه مقدس یا مرمری که از تئاتر به سمت جنوب ادامه دارد و به کتابخانه سلسوس ختم می شود. این بنا که حدود ۲۰ متر ارتفاع دارد کتابخانه ای با حدود ۱۲۰۰۰جلد کتاب بوده و در ورودی آن می توان ۴مجسمه حجاری شده را دید.

img_9786 img_9813

برای رسیدن به کتابخانه باید از دروازه آگوستوس گذشت  سپس وارد راه کورتس شد.

img_9813 (1)

در سمت چپ بقایایی از توالت های مردانه رومی را می بینیم همچنین معبد هادریان و  در رو به روی این معبد بنایی وجود دارد که مربوط به خانه های اشرافی بوده و در کف آن کاشی کاری های بسیار زیبایی با نقوش مختلف مثل شکار شیر، تصویری از آپولون و همچنین بر دیوار این اتاق ها نقاشی های مختلفی وجود دارد. نکته قابل توجه برای این قسمت که البته برای ورود به آن باید ۱۰ لیر بپردازید مراقبت بسیار جالب از این بناست، به طوری که بازدیدکنندگان از روی مسیری شیشه ای که هیچ صدمه ای به بنا وارد نکرده عبور می کنند و بدون مزاحمت می توانند از تمامی قسمت ها بازدید کنند.

در ادامه راه کورتس به دروازه هرکول که در قرن ۱۴ ساخته شده است می رسیم. در بالای تپه تئاتر ادئون قرار دارد. در طول این مسیر چندین مجسمه مختلف نیز به چشم میخورد.نهایت این مسیر به در جنوبی ختم می شود. دور تا دور این منطقه را دیوار بیزانتین گرفته است.

در خارج از این مجموعه بنای دیگری به نام هفت خفته گروتر که داستانی مشابه اصحاب کهف داشته اند قرار دارد. بعد از بازدید از افسوس به سمت کوش آداسی حرکت کردیم (این فاصله بیست کیلومتر است.). در شهر کوش آداسی که شهری بسیار توریستی به نظر می رسید ابتدا به دنبال محلی برای اقامت گشتیم که هتلی به نام سوزر را با قیمتی مناسب (نفری ۳۵لیر) پیدا کردیم. بعد از جا به جا شدن ابتدا در استخر هتل کمی آبتنی کردیم و بعد در شهر شروع به گردش کردیم. هتل ما درست در کنار جاده ساحلی و روبروی یک پلاژ قرار داشت. در اتاقی که ما داشتیم دریا و اسکله زیر پای ما بود. چند کشتی تفریحی عظیم الجثه هم در کنار بندر پهلو گرفته بودند.این کستی ها که از نقاط مختل اروپا به این بندر می آیند معمولا صبح زود وارد شده و شب بندر را ترک می کنند.قطعا مسافرین مرفح اوقات خوشی را در گشت یک روزه در کوش آداسی خواهند داشت.

کوش آداسی خیابانی سنگ فرشی دارد که رفت و آمد اتومبیل در آن ممنوع است و پر است از کافه ها و رستوران های گوناگون به این خیابان “خیابان بارها” گفته میشود. در تمامی این کافه ها تلویزیون های بزرگ مشغول نمایش مسابقات ورزشی و به خصوص فوتبال است. به نظر می رسد این کافه ها از کافه های انگلیسی مدل برداری کرده اند. این کافه ها تا دیر هنگام باز هستند.قلعه کوش آداسی در جزیره کوچکی که توسط راه باریکی، که کاربری اسکله کشتی ها و لنجهای تفریحی را نیز دارد، به ساحل ارتباط دارد .در داخل قلعه رستوران کوچکی وجود دارد.تماشای شهر کوش آداسی خصوصا در شبها از این جزیره دیدنی است.این مجموعه من را به یاد داستان تن تن در جزیره سیاه انداخت.

قایق های تفریحی زیادی صبحها از این بندر به اطراف کوش آداسی می روند و می توان به راحتی از آنها استفاده کرد.کافی است یا با کاپیتان کشتی صحبت کنید یا تور دریایی مناسب خود را از آژانس های داخل شهر خریداری کنید.در نزدیکی کوش آداسی(حدودا ۱۰ کیلومتری)پارک آبی بسیار بزرگی به نام آدالند وجود دارد که با پرداخت ۳۰ YTL میتوانید چند ساعتی را صرف انواع بازی های آبی بکنید.

در ۲۶ کیلومتری جنوب غربی کوش آداسی پارک ملی دیلک(Dilek) قرار دارد،ورودی آن ۲۸ لیر است.در این پارک جنگلی که درختان تا کنار ساحل وجود دارند،پلاژهای خوبی برای آب تنی احداث شده است.همچنین منظره کوه، دریا و ساحل آن بسیار دیدنی است.ما در قسمتی از پارک چند گراز را دیدیم که مشغول زیر و رو کردن سطل زباله بودند.در این پارک که فقط از قسمتی از آن می توان بازدید کرد مسیری نیز برای پیاده روی و دوچرخه سواری در نظر گرفته شده است.درست قبل از درب ورودی پارک غار آبی به نام غار زئوس وجود دارد.عمق آب و طول غار بعلت تاریکی درون غار مشخص نیست.برخی افراد داخل غار آبتنی نیز می کنند.

ما دو شب در کوش آداسی اقامت کردیم.

۱۴/۶/۸۶

به طرف شهر سوکه Soke وسپس آیدین حرکت کردیم و پس از عبور از نازلی به شهر دنیزلی رسیدیم.در ۱۹ کیلومتری دنیزلی شهر کوچک ولی معروف پاموکاله(قلعه پنبه ای) Pamukkale قرار دارد.این منطقه بخاطر آب کلسیم دارش معروف است. رسوبات سفید رنگ کلسیم که به شکل سنگ تراورتن هستند،منطقه ای بی نظیر از استخرچه های کم عمق که به صورت پلکانی قرار دارند را ایجاد کرده اند.(شبیه این منطقه در پارک Yellow Stone آمریکا وجود دارد.)در مجاور این پدیده طبیعی منحصر به فرد، منطقه ای باستانی به نام هیراپولیس هم وجود دارد.ورودیه این مجموعه که از طرف سازمان یونسکو به عنوان یکی از مناطق میراث جهانی معرفی شده است، فقط ۵  لیر است .

img_0020     img_0009

شهر هیراپولیس دارای کلیسا باستانی،آمفی تئاتر رومی،معبد آپولو و بناهای باستانی دیگر است.استخری که در کنار این مجموعه قرار دارد بسیار جالب است.در کف این استخر سنگریزه هایی وجود دارد تا هنگام قدم گذاردن در آن کف پا صدمه نبیند.در داخل استخر تعدادی از سر ستونها و ستونهای  و ته ستونهای باستانی قرار دارد و افرادی که درآن شنا می کنند می توانند بر روی این ستونهای سنگی استراحت کنند.آب این استخر از چشمه ای در کنار استخر تامین می شود.این آب معدنی، گاز دار و گرم است.ورودیه استخر ۸ لیر است.بازدید کنندگان بسیاری از مناطق مختلف جهان در این مجموعه دیده می شدند.برای بازدید از مجموعه پاموکاله حداقل ۳ ساعت وقت لازم است .

پس از بازدید از منطقه ویژه پاموکاله به سمت شرق مسیر را ادامه دادیم و پس از عبور از کنار دریاچه نیمه خشک آجی گل به شهر دینار رسیدیم.جاده جنوبی به سمت آنتالیا می رود و جاده شمالی به شهر افیون می رسد.قبل از ورود به شهر افیون،کمربندی وجود دارد که به سمت کوتاهیا می رود.البته پیدا کردن جاده اصلی برای ما کمی مشکل بود چون تابلو راهنمای مشخصی نداشت.این مسیر تا نزدیک بورسا بعلت تعمیرات اساسی بسیار بد است و رانندگی در آن کمی دشوار و خطرناک است.در نیمه شب وارد شهر بزرگ و صنعتی بورسا شدیم و فورا شهر را به طرف شهر ساحلی یالووا Yalova ترک کردیم.حدود ۲ بامداد به یالووا رسیدیم و در مهمانخانه ای نه چندان خوب شب را به سختی به صبح رساندیم

۱۵/۶/۸۶

صبح با اولین ferri یالووا را به مقصد استانبول ترک کردیم و ۴۰ دقیقه بعد در حومه شرقی استانبول پیاده شدیم و با گذر از میان شهر به مرکز خرید جواهر که مرکز خریدی در ۶ طبقه و بسیار شیک بود رفتیم.تا بعدازظهر در بوتیک ها و نمایندگی پوشاک مختلف گشتیم.

عصر تصمیم گرفتیم که از پارک مینیاتوری ترکیه که در قسمت شمالی خلیج(Golden Horn)قرار دارد،دیدن کنیم.ورودیه پارک ۱۰ لیر است و به درخواست افراد بلیط هایی مخصوص، جهت بازدیدکنندگان خارجی به زبانهای انگلیسی،فرانسوی،ترکی،عربی،اسپانیولی صادر می شود.در این محوطه زیبا تقریبا بیشتر آثار باستانی و بناهای مهم ترکیه به صورت ماکت و بسیار دقیق ساخته شده اند.همچنین با استفاده از قسمت الکترونیکی بلیط می توان از کیوسکهای کوچکی که در مجاورت هر ماکت قرار دارد اطلاعات مفیدی درباره آن بنا بدست آورد.در فروشگاه داخل پارک هم می توان سوغاتی های خوبی به عنوان یادگاری خریداری کرد.تصور شخصی من این است که بازدید از این پارک به اندازه ایاصوفیه جالب و شگفت انگیز است.

img_0168   img_0166

گذراندن عصر پایان سفر در کنار پل بسفر و در کنار تنگه بسفر در یکی از کافه های  قدیمی خالی از لطف نبود.به غیر از ما بسیاری از ساکنین استانبول هم برای تفریح به این محل می آیند.

حدود ساعت ۱۰ شب به فرودگاه سابیها رسیدیم و پس از انجام تشریفات خروجی در سالن فرودگاه پس از ۳ ساعت تاخیر به سمت تهران حرکت کردیم.