خانه / گزارش سفرهای سال87 / از سوها تا لوندویل در منطقه تالش

از سوها تا لوندویل در منطقه تالش

soha8704af107

کوههای تالش در کناره غربی دریای خزر قرار دارد و چون سدی مانع از عبور ابرهای باران زا به آن سوی کوهها می شود لذا دامنه های غربی این رشته کوه عمدتا جنگلی و دامنه های شرقی، خشک یا مرتع است.اردبیل ،هیر،گیوی،خلخال و کلور شهرهای مهم در دامنه شرقی هستند.دامنه غربی تا کنار دریا ادامه دارد و شهرهای مهم آن آستارا،لوندویل،حویق،لیسار،هشتپر و اسالم است.دو جاده اصلی این دو قسمت را به هم مربوط کرده است یکی محور مواصلاتی آستارا-اردبیل که از گردنه معروف حیران عبور می کند و دیگری جاده اسالم به خلخال که زیبایی آن شهره خاص و عام است.عبور از میان مراتع،گذر از گردنه ها و کوههای زیبا با مناظری به غایت زیبا با تغییرات جوی ناگهانی بطوری که در عرض چند ساعت آفتاب و مه و باران و رعد و برق و گاهی بارش برف را در ارتفاعات می توان تجربه کرد و با گذر از میان جنگلهای تنک با درختچه های خاص در میان مراتع، به جنگلهای انبوه و کهنسال هیرکانی با درختان سر به فلک کشیده وارد می شویم.این همه زیبایی و تنوع را در یک برنامه دو تا سه روزه می توان دید و تجربه کرد.این تجربه به حدی لذت بخش است که هشت سال پیاپی ما را با تمام گرفتاری های زندگی شهری در موعدی خاص به این منطقه کشانده است.هر سال با بررسی نقشه های توپوگرافیک و با کمک  نرم افزارهای کامپیوتری مسیری جدید و البته پرهیجان را که کمی ماجراجویی  نیز چاشنی آن شده است را انتخاب می کنیم.شش سالی است که پس از مشخص شدن مسیر و علامت گذاری آن روی نقشه به کمک نرم افزارهای خاص این کار ،مسیر مشخص شده را وارد GPS کرده و با خاطری آسوده تر وارد منطقه می شویم.هر چند که در بسیاری از مواقع به طور کامل بخاطر شرایط خاص منطقه نمی توانیم مسیر را دقیقا دنبال کنیم ولی همیشه مطمئن هستیم که خصوصا در میان مه و جنگل که دید بصری بسیار محدود است،گم نخواهیم شد.امسال نیز پس از بحث و جدل با تعدادی از همسفران تصمیم گرفتیم که مسیر جدیدی را که از روستای سوها شروع می شد به سمت لوندویل طی کنیم.

روستای سوها از توابع بخش آبی بیگلو شهرستان نمین واقع در استان اردبیل است.در جاده اصلی اردبیل به آستارا پس از عبور از پلیس راه در سمت جنوبی جاده به سه راهی می رسیم که جاده جنوبی به سمت تفرجگاه فندقلو و آبی بیگلو می رود.پس از ۲۱ کیلومتر به بخش آبی بیگلو که در دشتی سرسبز قرار دارد می رسیم و جاده ای را که در روبروی بخشداری قرار گرفته ادامه می دهیم و پس از ۱۹ کیلومتر و در پایان این جاده که آسفالته است به روستای سوها ،درست در پای کوه می رسیم.

اعضای گروه ما برای این برنامه ماجراجویانه کمی بیشتر از استاندارد سفرهای ماجراجویانه است.سی و هشت نفر از اعضای کانون گردشگران جوان ایران که به هیچ طریق از شرکت در این برنامه انصراف ندادند! سرپرستی و کنترل این تعداد از علاقه مندان به طبیعت خودش به هیجان این برنامه می افزاید.هیجانی که گاهی با کمی نگرانی همراه می شود.

soha8704af021

soha8704af023

ما ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه ششم تیرماه هشتاد و هفت روستای سوها را به سمت دریاچه سد بندلیک ترک می کنیم.این محل که یکی از تفرجگاههای اطراف اردبیل است راه خاکی نسبتا خوبی دارد که اتومبیل های سواری به راحتی در آن رفت و آمد می کنند.کوله پشتی ها را به همراه چند نفر با وانت نیسان زودتر رهسپار کردیم و خودمان خرامان به سمت سد حرکت می کنیم.این مسیر را که حدود هفت کیلومتر است با وانت در عرض نیم ساعت می توان طی کرد.وقتی به کنار سد که در حقیقت آب بند بزرگ و قدیمی است رسیدیم،مه همه جا را گرفته بود و به سختی می شد چند متری را دید.با کمک GPSمسیر را به سمت شمال شرقی ادامه دادیم و سپس از مسیر پا کوبی که پیدا کردیم ،پس از گذر از مرتعی سرسبز وارد جنگلی با درختچه های انبوه شدیم.به علت بارندگی روزهای گذشته و هوای مه گرفته امروز راه گل الود و بسیار لیز بود که سرعت ما را به طور چشمگیری کم کرده بود ما کوهی را به سمت شرق تراورس کردیم خوشبختانه چند چشمه در راه بود که لحظاتی خستگی را از تن به در کرد.بخاطر مه غلیظ به سختی می شد یک متری را هم دید و با ورود به منطقه جنگلی راه اصلی را گم کردیم و به تدریج خودمان را در جنگلی انبوه یافتیم که هیچ مسیر مشخصی در آن نبود.

soha8704af029

داشتن GPS قوت قلب خوبی بود که در نهایت گم نخواهیم شد هر چند ممکن است مسیرمان دشوار باشد.در میان این جنگل گاهی با مناطقی  مواجه می شدیم که درختان توسط قاچاقچیان برای درست کردن زغال بریده شده بود و در کوره هایی مشغول درست کردن زغال بودند ولی از انسانهایی که اقدام به این کار کرده بودند خبری نبود.البته چند ساعت بعد دو نفر را دیدیم که ایشان از دیدن جمعیت ما متعجب شده بودند.به گفته این افراد تا به حال هیچ کوهنوردی از این منطقه عبور نکرده بوده و با کمی ترس و اضطراب ما را راهنمایی کردند که مجددا راه را گم کردیم البته چیزی به عنوان راه وجود نداشت و ما به دنبال نقاطی بودیم که قبلا وارد GPS کرده بودیم.با اتمام مه توانستیم موقعیت خود را بهتر تشخیص دهیم و به سمت خط الراس کوه حرکت کردیم و در مرتعی مشرف به منطقه، نهار را در ساعت ۵ بعدازظهر خوردیم از اینجا می شود به راحتی دریا،شهر آستارا و لوندویل وهمچنین دره آبشار لاتون و مسیر خط لوله گاز را در قسمت شمالی دید.در دوردست نیز جاده ای  که از میان دره به سمت لوندویل کشیده شده است،دیده می شود.ما باید خودمان را به این جاده برسانیم و از آنجا راهی لوندویل شویم.

soha8704af087

soha8704af094

بر سر این خط الراس چند کومه چوبی که اکنون ویرانه ای بیش نیست به چشم می خورد.به دنبال راه می گردیم و راهی را پیدا می کنیم که پس از نیم ساعت پیاده روی در کنار چشمه ای به پایان می رسد.مجددا به سر خط الراس بر می گردیم تصمیم می گیریم که کوه را به سمت جنوب تراورس کرده و پس از فرود به میان دره از کمر کش کوه مقابل به سمت شرق ادامه مسیر بدهیم.

soha8704af105

soha8704af108

از شیب تندی پایین می آییم و به کنار رودخانه می رسیم .به خاطر جا مناسبی که برای شب مانی پیدا کرده ایم تصمیم می گیریم که شب را در همانجا اطراق کنیم.تاکنون بیش از ۱۲ کیلومتر  را طی کرده ایم.تعدادی در چادر می خوابند و عده ای دیگر ترجیح می دهند که در زیر سقف آسمان با ستاره های بیشمارش بخوابند و به راستی خواب به سرعت بر ما چیره می شود و لذت تماشای بیشتر ستارگان را از ما می گیرد.در نیمه های شب با صدای نفس گرازی که برای نوشیدن آب به کنار رودخانه آمده بیدار می شوم ولی با خود فکر می کنم که با سر وصدا کردن بی مورد خستگی را بر تن همنوردان تثبیت می کنم.لذا ترجیح دادم تا به داخل کیسه خواب بخزم و به فردا بیاندیشم.

soha8704af133

soha8704af122

صبح پس از خوردن چای و صبحانه و جمع آوری چادرها و وسایل در ساعت ۸:۳۰ دقیقه حرکت خود را به سمت سنگ کله قندی شکل که روز قبل تصمیم گرفته بودیم تا از فراز آن عبور کنیم،ادامه می دهیم.در کمتر از ۴۵ دقیقه پس از عبور از شیب تندی به این پدیده جالب میرسیم.تعدادی از دوستان از شیب تند این توده زبر سنگی که بی شباهت به یک سنگ پا عظیم نیست،بالا می روند.به راستی کوه سنگی عجیب و زیبایی است .۳۰ دقیقه ای را مشغول عکاسی از مناظر زیبا اطراف می شویم.

soha8704af139

soha8704af142

اکنون مسیر پا خورده ای را یافته ایم و با دقت از آن عبور می کنیم.کم کم چند کلبه در دامنه های کوه پدیدار می شوند.به این منطقهمیکومی می گویند.جاده تا اینجا کشیده نشده است ولی وجود تعدادی موتور سوار  در کنار زمین ورزش این روستای کوچک دلیل خوبی بر هموار بودن باقی مسیر دارد. عده ای از جوانان هم مشغول بازی فوتبال هستند.مسیر را که اکنون کاملا مشخص است به سمت کف دره و کنار رودخانه ادامه می دهیم.شیب تند، خستگی بچه ها را که عمدتا کوله های سنگینی نیز دارند،بیشتر می کند.

soha8704af149

soha8704af168

درست از کنار رودخانه جاده آغاز می شود.چند کلبه کوچک هم در کنار رودخانه دیده می شود به آن اسکندرحیاطی می گویند.از میان این جاده خاکی مسیر را ادامه میدهیم تا به محله ای به نام شیر حیاطیمی رسیم.ظاهرا در گذشته نه چندان دور در این محل مدرسه ای هم دایر بوده است و حالا با خالی از سکنه شدن این محل درب مدرسه هم بسته است.چشمه ای با آب بسیار خنک در کنار این روستای متروکه جاری است که خستگی را از تن دور می کند.حدود نیم ساعت بعد و حدود ساعت ۳ بعدازظهر به مغازه و قهوه خانه ای می رسیم و با چند چای از خودمان پذیرایی می کنیم.در نیمکت جلو قهوه خانه پدری را با دو فرزند کوچکش می بینیم.او می گوید که در چندین سال قبل معلم دبستان شیرحیاطی بوده و اکنون برای تجدید خاطرات، با فرزندانش برای دیدار از روستا به آنجا رفته است.با خوش شانسی وانتی را پیدا می کنیم و مابقی راه را سوار وانت می شویم. روستای بزرگی در مسیر به نام خان اتی قرار دارد که با شالیزارهای برنج احاطه شده است.حدود ساعت ۴ بعدازظهر به لوندویل می رسیم.در ساحل شهر حویق تنی به آب دریا می زنیم و مابقی خستگی را از تن به در می کنیم.از کنار ساحل به کوههای تالش نگاه می کنیم و با آرزوی سلامتی، در انتظار سال آینده برای اجرای برنامه هیجان انگیز دیگر، این محل را به سوی تهران ترک می کنیم.