درفک

ساعت ۸ صبح ۲۱ مهر ۱۳۸۵ از پارک نوشین با مینی بوس فرامرز از طریق اتوبان قزوین به سمت رشت حرکت کردیم.به پیشنهاد برزو از سرریز سد سفید رود که در ابتدای جاده رودبار به طارم و درست در بالای سد قرار دارد، دیدن کردیم . مخروطی وارونه بتونی را تصور کنید که قاعده آن در محاذات تاج سد قرار دارد ، عمق این مخروط بیش از۱۵۰ متر است و هنگامی که به داخل آن نگاه می کنیم بسیار وهم انگیز است.به گفته برزو هنگامی که سد پرشود ، آب به داخل آن سرازیر می شود و منظره ای بسیار جالب پدید می آید.

نهار را در رستورانی در شهر سنگر خوردیم و بعد از گذر از سیاهکلحدود ساعت ۷ به دیلمان رسیدیم.طبق هماهنگی قبلی که جاوید با یکی از روستائیان منطقه کرده بود شب را در خانه ای روستائی به سر بردیم.سراسر شب باران بارید و امید ما را برای کوه پیمایی بی دردسربه یاس بدل کرد.

ساعت ۷ صبح از دیلمان به سمت روستای شاه شهیدان حرکت کردیم.این مسیر تا روستای آسیابر که حدود ۹ کیلومتر است آسفالت است و ما بقی راه (حدود ۶ کیلومتر) تا شاه شهیدان خاکی خوب است .

روستای شاه شهیدان ، روستایی زیارتی است که امامزاده معروفی دارد و از اقصا نقاط منطقه برای زیارت به این منطقه می آیند. این روستا ابتدای مسیر پیاده روی به سمت قله درفک است.ارتفاع آن ۱۸۵۱ متر از سطح دریا است.حتی در این موقع از سال نیز کاملا سرسبز است.اثری از جنگل دیده نمی شود. مراتع بسیار زیبا و وسیع درپیش روی  ما قرار دارد.ابرهای سفید پنبه ای در زیر پای ما دره های اطراف را پر کرده اند و هر از گاهی از ارتفاعات شمالی کوهها بالا می روند و چون آبشاری سفید رنگ به پایین سرازیر می شوند.گاهی مه رقیقی به سرعت از ما عبور می کند . هوا بسیار مطبوع است.در اخبار هواشناسی برای این منطقه بارندگی پیش بینی شده است ولی ظاهرا ما از ابرهای باران زا عبور کرده ایم.بعد از صبحانه ای مفصل که نان تازه ، عسل و خامه است.

حدود ساعت ۹:۳۰ از راه پا خورده ای که چند تیر چراغ برق مشخص کننده آن است به سمت غرب ، پیاده روی را آغاز می کنیم . مرتبا به خاطر حضور سگهای نگهبان مجبور به توقف می شویم ، تا  راهی ایمن برای ادامه مسیر پیدا کنیم . به سرعت ارتفاع می گیریم تا بعد از مدت کوتاهی به گردنه ای ۱۹۴۰ متری می رسیم تا اینجا حدود ۱۱۴۰ متر راه را طی کرده ایم .مناظر به حدی زیباست که بیش از نیم ساعت را صرف گرفتن عکسهای یادگاری می کنیم.جاوید، مهدی و پویان که تقریبا خودشان را حلقه آویز کرده اند. از سوسک و درخت و منظره و… عکاسی می کنند.عکسهای تکی و متعدد جاوید،جای خالی مهروش را بیش از پیش به یاد ما می آورد!

مسیر پاکوب به سمت غرب ادامه دارد و آهسته آهسته ارتفاع می گیرد، بعد از ۴۵۵۰ متر پیاده روی از روستای شاه شهیدان، در ارتفاع ۲۰۷۲ متری به روستای  ییلاقی اربناب می رسیم. اولین چیزی که جلب نظر می کند ، وانت نیسانی است که مشغول بارگیری پشمهای چیده شده گوسفندان است.از راننده مبدا جاده را جویا می شویم که می گوید:”این جاده به روستای سیاه دشت بن و از آنجا وارد جاده ای می شود که در نهایت به توتکابن و رستم آباد می رسد.”

با توجه به اینکه ساعت ۳۰/۱۱ است و تا قله بیش از ۲ ساعت راه مانده و کوتاهی روز و احتمال بارندگی و مه ، تصمیم می گیریم مسیر برگشت را ازاین جاده استفاده کنیم ، لذا با فرامرز تماس می گیریم و از او می خواهیم که در سیاه دشت بن به سراغ ما بیاید.

این جاده تا قله ادامه دارد ولی جز اتومبیل های کمک دار و وانت نیسان (لیسان!) نمی توانند از آن عبور کنند.بعد از کمی استراحت در اربناب این مسیر را ادامه می دهیم.در طول راه از جنگل بلوط زیبایی با درختان کهنسال عبور کردیم.

کم کم از تعداد درختان کم  شد و پس از عبور از کنار درختچه های زالزالک و زرشک وحشی به پای کوه رسیدیم ارتفاع ۲۱۸۱ متر است و ما بیش از ۶ کیلومتر را تا اینجا پیموده ایم.جالب است که در کنار سنگی بزرگ آثار حفاری های غیر مجاز نیز به چشم می خورد.حدود ساعت ۳۰/۲ و پس از ۱۲ کیلومتر پیاده روی به قله ۲۶۰۰ متری صخره ای درفک می رسیم.قله اصلی نیز ۲۷۰۵ متر ارتفاع دارد و توسط اعضاء گروه صعود می شود.پرتگاه صخره ای شمالی قله درفک با بیش از ۴۰۰ متر ارتفاع  ابهت خاصی دارد.ابرهای متراکم در پایین صخره ها ، دریایی از ابرهای سفید را پدید آورده اند ، به نظر می رسد که برخی از درختان جنگل تا نیمه در آن فرو رفته اند! در افق شمالی فقط و فقط ابرهای روی دریای خزر دیده می شوند.

نهار را در کاسه قله می خوریم و بعد از استراحتی کوتاه به سراغ غاردرفک می رویم که در قسمت غربی کاسه قرار دارد.از دور می توان سنگ چین بزرگی را دید که برای جلوگیری از ورود دامها به محوطه غار درست کرده اند. از این غار از دیرباز برای تهیه آب و یخ استفاده می شده است.اکنون نیز افرادی که برای چرای دامهای خود از اواسط بهار تا اواخر تابستان به این منطقه کوچ می کنند، یخ را به داخل گودالهای سیمانی که به این منظور ساخته اند منتقل می کنند تا به مصرف شرب دامها برسد. گفته می شود که در روزگاران قدیم از غار ، یخ را به شهر رشت می بردند!

کاسه کوه درفک منطقه ای مسطح و وسیع است که اندازه آن را می شود با بیش از ۱۵ زمین فوتبال مقایسه کرد.این منطقه در ایامی که ذکر شد پر از گوسفندسراها و دامدارانی است که از روستاهای اطراف  برای چرای دامهایشان به آنجا کوچ می کنند.

ساعت ۴ بعداز ظهر به سمت روستای اربناب حرکت کردیم و حدود ساعت ۶ بعدازظهر به این روستا رسیدیم.هوا کاملا تاریک شده بود و ابرها با پیشروی قابل ملاحظه ای که داشتند ، روستا را فراگرفتند و کم کم بر غلظت مه افزودند ، تا اینجا حدود ۲۱ کیلومتر راه آمده ایم کمی استراحت کردیم و به راه خود ادامه دادیم.

مه غلیظ سبب شد تا گروه فشرده تر حرکت کند . انتخاب مسیر از این جاده باعث شد که در مه بسیار غلیظی که عمق دید کمتر از یک متر بود ، راه را گم نکنیم.بعد از ۱۳ کیلومتر پیاده روی به روستای کوچک سیاه دشت بن می رسیم که کاملا در سکوت و تاریکی قرار دارد.چند نور ضعیف از برخی خانه ها به چشم می خورد. در طی مسیر می توان از موبایل استفاده کرد.بعلت بارندگی که در این منطقه رخ داده ، جاذه کاملا گلی و لغزنده است و مینی بوس نتوانسته تا بالا بیاید لذا در امتداد جاده حرکت می کنیم و بعد از ۳ کیلومتر به مینی بوس می رسیم.ساعت حدود ۱۰ شب است و ما خسته و خیس و گل آلود هستیم.به GPS که نگاه می کنم می بینم حدود ۳۷ کیلومتر راه را از صبح طی کرده ایم. قصد داشتیم ، شب را در روستایی در همین حوالی بخوابیم ولی مکان مناسبی پیدا نکردیم.شام را در رستم آباد خوردیم و شب را به رشت رفتیم و مهمان برزو و الهام شدیم.شبی خوب را در خانه ای گرم به صبح رساندیم و بعد از خوردن صبحانه ای مفصل ساعت ۱۰ به سمت تهران به راه افتادیم و ساعت ۶ به پارک نوشین رسیدیم.

مسیری دیگر نیز برای صعود به قله وجود دارد که مسیری طولانی است و از روستای شیرکوه در جنوب غربی درفک آغاز می شود.