خانه / گزارش سفرهای سال87 / عید۸۷ ، فارس – هندورابی – قشم

۵ فروردین:

حرکت از تهران به سمت شیراز

۶ فروردین:

صبح به شیراز رسیدیم طبق برنامه قرار بود اتوبوس دیگری در ترمینال منتظر ما باشد.وسایل را از اتوبوس تخلیه کردیم و منتظر اتوبوس شدیم.پس از اینکه مطمئن شدیم حالا حالاها اتوبوس نمی آید.تصمیم گرفتیم که صبحانه را در ترمینال با چای و کیک صرف کنیم.در فرصت باقیمانده هم اولین جلسه کلاس عکاسی توسط مسعود در ترمینال برگزار شد.بالاخره اتوبوس قرمز رنگ بنز ۳۰۲ که به نظر همچین مدرن نمی آمد با راننده و صاحب ماشین از راه رسید.وسایل را به دقت در اتوبوس چیدیم و برای خرید مواد غذایی و گاز پیک نیکی وارد شهر شدیم و پس از کمی معطلی وارد جاده جهرم شدیم و پس از شهر باب انار در کنار موتور آب چاه عمیقی نهار را صرف کردیم و به سمت جهرم ادامه مسیر دادیم.عصر به جهرم رسیدیم در میدان ورودی شهر که دو مجسمه بزرگ لک لک  از مشخصه آن است چند عکس یادگاری گرفتیم و به سمت غار سنگی حرکت کردیم.این غار که در حقیقت بازمانده معدن سنگی در شمال شهر جهرم است اکنون به تفرجگاهی برای مردم و توریست ها تبدیل شده است.ستونهای متعدد سنگی داخل غار منظره زیبایی را پدید آورده ولی تردد موتورسیکلتها خطرات بالقوه ای را برای گردشگران ایجاد کرده است.باغهای فراوان مرکبات که با نخلهای زیبای درون آن منظره بهشت گونه ای را به وجود آورده،شهر را احاطه کرده است.در بسیاری از خیابان ها و کوچه باغهای جهرم بوی بهار نارنج در فضا پیچیده است.

جهرم را به سمت شهر لار ترک می کنیم.جاده جدیدی که از جهرم به لار کشیده شده فاصله لار تا مرکز استان را کوتاه کرده است.شب به لار می رسیم.طبق هماهنگی قبلی برای اسکان به آموزش و پرورش مراجعه می کنیم.آدرس دبستانی را در خارج شهر می گیریم و راهی آنجا می شویم.متاسفانه متصدی دبستان بدون هماهنگی با ستاد اتاقها را به مسافران دیگری داده است چاره ای نداریم جز اینکه با مسوول محیط زیست لار تماس بگیریم و اجازه استراحت در حیاط اداره را از او بگیریم.اداره محیط زیست بر دامنه تپه ای در خارج از شهر قرار دارد.

۷ فروردین:

صبح به سرعت صبحانه را خورده و برای گردش وارد شهر می شویم در خیابان اصلی حرکت می کنیم و از سوغات لار که نوعی مسقطی است می خریم و پس از بازدید از مسجد جامع شهر سری به بازار قیصریه که در ضلع شمالی میدان شهر قرار دارد می زنیم. این بازار از سه قسمت تشکیل شده است: بخش اول فضای مرکزی هشت ضلعی با گنبدی بر روی آن ، بخش دوم راهروهای دور تا دور بخش مرکزی و بخش سوم شامل چهار سوق فرعی است که از فضای مرکزی به چهار سمت منشعب می شود بر اساس اشعار بر جای مانده در قیصریه تعمیر آن در سال ۱۰۱۵ هجری قمری صورت گرفته است . به احتمال زیاد شاه عباس صفوی طرح بازاراصفهان را بر اساس بازار لار قرار داده است.

باغ نشاط مکان دیگری است که در نزدیک بازار قرار دارد.این بنا در ضلع شمالی پل عباسی و در میان فضای سبزی قرار گرفته و مقر حکومتی لار پس از صفویه بوده است.مساحت قصر ۳۵*۱۳۵ متر است. ارتفاع طبقه بالا  ۷ متر و ایوان ها ۱۲٫۵ متر می باشد.طبقه زیرین روی هم رفته دارای ۴ اتاق است . اتاق مرکزی درست زیر سالن ایوان قرار دارد که ازبالا به کمک یک منفذ هشت گوش روشن می شود .در وسط اتاق حوضچه ای از مرمر به شکل هشت گوش قرار دارد. در حال حاضر سازمان میراث فرهنگی در حال مرمت این بنا هستند و طبقه زیرزمین را هم به موزه اختصاص داده اند. در ضلع شمالی باغ نشاط ، بنای حمام قصر که احتمالا همزمان با آن، بنا شده است قراردارد .دو اتاق که هر دو دارای یک گنبد کوچک هستند و یکی از آنها روی ستونهای پیچیده قرار دارد، رو به باغ باز می شود.

حدود ساعت ۱۱ به سمت بستک به راه افتادیم با گذر از منطقه ای کوهستانی به دشت بستک رسیدیم. دمای هوا بیش از ۱۰ درجه نسبت به منطقه کوهستانی گرمتر شده بود. با راهنمایی چند جوان موتورسوار به پارکی در شهر جهت صرف نهار رفتیم.مردم شهر بستک از دیرباز شغل تجارت در کشورهای حوزه خلیج فارس را تجربه کرده اند و چون اهالی لار وضع اقتصادی نسبتا خوبی دارند. در دبی یکی از امیرنشین‌های هفت‌گانه امارات متحده عربی محله‌ای وجود دارد که بنام محلهٔ «بستکیه» معروف است. مردم بستک به زبان بستکی سخن میگویند که از دستهٔ زبانهای پارسی جنوب غربی ایران است. در مسیر بستک به سمت بندر چارک تعداد قابل توجهی آب انبار که در زبان محلی به آن برکه می گویند،وجود دارد. پس از توقفی کوتاه در بندر چارک مسیر بندر چیرویه را درپیش گرفتیم ابتدا از بندر آفتاب که بندر اصلی در حمل و نقل مسافران دریایی به جزیره کیش است گذر کردیم. هوا کاملا تاریک شده بود که بدون اینکه متوجه باشیم از روستای چیرویه رد شدیم و کمی بعد در انتهای جاده ای خاکی به بن بست رسیدیم. به سختی اتوبوس توانست در این جاده فرعی دور بزند و مسیر رفته را تا چیرویه برگشتیم.در روستا دوست بسیار خوبمان آقا صدیق منتظرمان بود.شام را در خانه او خوردیم.عده ای در حیاط و عده ای دیگر در داخل اتاقها خوابیدند.

۸ فروردین:

طبق هماهنگی انجام شده توسط صدیق با چهار قایق به سمت جزیره هندورابی به راه افتادیم.دریا کمی توفانی بود ولی مسیر موجها به گونه ای نبود که برای قایق ها مزاحمت ایجاد کند.ساحل شرقی به علت وجود موج، آب شفاف نداشت لذا از سمت شمال جزیره به ساحل غربی رفتیم و در ساحل آرام آنجا از قایق ها پیاده شدیم.آب بسیار شفاف و گرم باعث شد که بدون درنگ به داخل آن شیرجه بزنیم!! عینک شنا زیر آب را چون آکواریوم زیبایی عیان کرد.ماهی های رنگارنگ ، مرجانها،عروسهای دریایی،توتیا،ستاره دریایی،انواع خرچنگها، لاکپشت، صدف ها، حلزونها، اسفنج ها و نرم تنان را به راحتی در این آکواریوم طبیعی می توان مشاهده کرد. پس از چند ساعت قایق سواری و آبتنی به چیرویه برگشتیم .

زنان روستا با کمک یکدیگر نهار گروه را تدارک دیده بودند.نهاری که تصور می شد بسیار با سلیقه آماده شده است.چند نوع غذایی که طپخ شده بود را با کمی توضیح در اینجا می آورم:

قلیه ماهی : یکی از غذاهای خوشمزه و معروف جنوب کشور ، قلیه ماهی است که ممکن است به روشهای مختلفی طبخ گردد. یکی از روشهای متداول آن این است که : پیاز و سیر را رنده و یا خیلی ریز خرد کرده و آنها را سرخ می کنند سپس زردچوبه و سبزی ماهی ( گشنیز و شنبلیله ) را اضافه می کنند سپس ماهی را که ممکن است هوور ، شورت و یا سنگسر باشد و قبلاٌ نمک زده شده است ، به سیر و پیاز و سبزی ماهی اضافه کرده و سرخ می کنند تا به روغن بیافتد. در این مرحله تمر هندی را در آب گرم حل کرده ، صاف می نمایند و این آب تمر را به ماهی می افزایند گاهی به مقدار کمی (یک قاشق غذا خوری) آرد نیز به آن اضافه می کنند و می گذارند تا کاملاٌ جا بیفتد .

هواری ماهی ( پلو ماهی ) : در این نوع غذا می توان از انواع ماهی ها استفاده کرد ولی بیشتر از ماهی هوور استفاده می شود که : ماهی سرخ شده با سیر و پیاز را با لوبیای پخته شده مخلوط کرده و در لا به لای برنج آبکش شده دم می کنند و یا به صورت کته یا دم پخت طبخ می شود. در نوع دوم هواری مقداری سبزی ماهی  ( گشنیز و شنبلیله ) و کمی شبت را با سیر و پیاز سرخ کرده و ماهی را به آن اضافه می نمایند و بقیه مراحل مشابه فوق طی می شود. در انواع هواری از ماهی شوری استفاده می گردد.

عصر به دبستان روستای چیرویه رفتیم و تعدادی از کتابهایی را که برای اجرای طرح کتاب در کوله با خودمان آورده بودیم به مدرسه اهدا کردیم.

502_0245

پس از خداحافظی از اهالی مهربان چیرویه راه بندر گناوه را پیش گرفتیم.پس از گذر از بندر آفتاب در کنار ساحل به طور اتفاقی لاکپشت بزرگی را دیدیم که در حال خروج از آب بود.بی درنگ پیاده شدیم و طوری که برای او مزاحمت ایجاد نکنیم حرکت او را دنبال کردیم.لاکپشت که حدودا ۸۰ کیلو وزن  و حدود یک متر طول داشت و از نوع لاکپشت های عقابی بود. به آهستگی به ساحل وارد شد و پس از حدود ۵۰ متر در مکان مناسبی شروع به حفر گودال کرد و وقتی که عمق حفره به حدود ۳۵ سانتی متر رسید شروع به گذاشتن تخمهای گرد و سفیدی که کمی کوچکتر از توپ پینگ پونگ بودند،کرد.به دقت تعداد تخمها را شمردیم ،لاکپشت ۹۷ تخم گذاشت و به آرامی روی آنها را با ماسه پوشاند و راهی دریا شد.این عملیات حدود دو و نیم ساعت طول کشید.

هوا کم کم تاریک شده بود که به سمت بندر لنگه ادامه مسیر دادیم.حدود ساعت ۹ به بندر لنگه رسیدیم.بسیار شلوغ بود. دریکی از پارکهای کنار ساحل بساط شام را پهن کردیم و بعد از کمی رفع خستگی به سمت بندر خمیر حرکت کردیم.در پارکی چادر زدیم و خوابیدیم.

۹ فروردین:

صبح به  بندر پل شرقی رفتیم و با قایقها به سمت بندر لافت در جزیره قشم حرکت کردیم. در لافت با هماهنگی قبلی سوار سه دستگاه وانت شدیم و به روستای هفت رنگو از توابع روستای طبل رفتیم.در خانه ای روستایی ساکن شدیم.بی درنگ به سمت جنگلهای حرا حرکت کردیم. با سه فروند قایق وارد آبراههایی شدیم که کمتر مسافران عادی شانس ورود به آنها را پیدا می کنند.دیدن پرندگان این منطقه خصوصا با راهنمایی دوستان ما که روی این پرندگان مطالعه می کنند بر جذابیت این سفر افزود. به آرامی از داخل آب راهها میگذشتیم که نظرمان به جانوری دریایی به شکل دلفین جلب شد که به ما گفتند که به آن پورپویز گویند. . پورپویزها شبیه دلفین‌ها هستند و مانند دلفین‌ها به‌صورت گله‌اى زندگى مى‌کنند. پورپویزهاى قشم باله پشتى را ندارند و پشت آنها صاف است. حرکات پورپویزها هم در دریا مثل دلفین‌ها تماشایى است.

در انتهای جنگلهای حرا به کلنی بزرگی از پرندگان برخوردیم که در لابلای درختان حرا تخمگذاری کرده بودند.با راهنمایی دوستان به داخل این جنگل انبوه رفتیم و بدون اینکه به تخمها و لانه پرندگان صدمه بزنیم، لانه های حاوی تخم آنها را دیدیم.در برخی لانه ها دو و در برخی دیگر چهار تخم را می شد دید. در جزیره قشم با آموزشی که به جوامع محلی داده شده است حداکثر مشارکت مردم  در حفظ و حراست از محیط زیست و خصوصا جانوران را کسب کرده اند.در گذشته بیشتر تخمهای این پرندگان خوراک انسانها می شد ولی اکنون اکثریت مردم این کار را نکوهش می کنند. قشم کلکسیونی از بیش از ۱۷۰ گونه پرنده بومی و مهاجر است.

505_0596

برخى از پرندگان جزیره قشم عبارتند از:

پلیکان پا خاکسترى، باکلان، حواصیل خاکسترى، اگرت کوچک، اگرت ساحلى، اگرت سفید، حواصیل شب، حواصیل هندى، کفچه نوک، فلامینگو، عقاب ماهیگیر، کرکس، جیرفتى، هوبره، سلیم خرچنگ‌خوار، صدف‌خوار، دیدومک، تله نوک پهن، کاکایى سر سیاه، کاکایى پشت سیاه، پرستو دریایى دودى، پرستو دریایى کاکلى کوچک، پرستو دریایى معمولى، پرستو دریایى کاکلى، سبز قباى هندى، زنبور خورک کوچک، دم جنبانک ابلق، دم جنبانک کله زرد، میوه‌خور، بلبل خرما، سنگ چشم کله سرخ، طرقه بنفش، طرقه کوهى، چکچک بیابانى، شهدخور، زرد پر مزرعه، سهره خاکی.

در مسیر برگشت چند نفر از دوستان، هر یک چند دقیقه ای را به ورزش مفرح و صد البته خنده دار برای آنهایی که از خارج آب آنها را نگاه می کردند، پرداختند. بادبادک بازی در ساحل هم عده ای دیگر را تا وقتی که آسمان کاملا تاریک شد، سرگرم کرده بود.

خورشید غروب کرده بود که به روستای هفت رنگو برگشتیم و شب را در یکی از خانه های روستایی خوابیدیم.

504_0407

۱۰ فروردین:

صبح با ۳ وانت عازم قسمت غربی جزیره شدیم و پس از عبور از روستای کانی به طرف غارهای نمکی حرکت کردیم.تا روستای کانی جاده آسفالت است و پس از آن جاده خاکی می شود.غارهای نمکی قشم  در منتهی الیه غربی ژئوپارک قرار دارند.بررسى وضعیت زمین‌شناسى ساختمانى و جنس زمین‌هاى تشکیل‌دهنده جزیره قشم نشان مى‌دهد این جزیره تاقدیس عظیمى است که محور آن منطبق بر محور طولى جزیره مى‌باشد و به آخرین حرکات چین‌خوردگى زاگرس مربوط است. در داخل جزیره چین‌خوردگى‌هاى درهمى وجود دارد که حاکى از حرکات تکتونیکى جوان‌تر است.

506_0665

عملکرد گسل‌هاى فعال با امتداد شمالى‌ ـ جنوبى بالا‌ آمدن تدریجى گنبد نمکى نمکدان و حضور پادگانه‌هاى دریایى مؤید این نظر است.گنبد نمکى نمکدان تنها گنبد نمکى در جزیره قشم است که از میان دماغه جنوب، تاقدیس سلخ و دماغه شمال غربى تاقدیس باسعیدو بالا آمده است و در نقشه تقریباً دایره‌اى شکل و به قطر ۷ × ۵/۶ کیلومتر است. بام گنبد، توپوگرافى نامنظم دارد و دیواره آن بسیار پرشیب است.در بخش جنوبى گنبد نمکى نمکدان، غارهاى نمکى (Salt Caves) بسیار زیبا و شگفت‌انگیزى وجود دارند. غار نمک در بخش جنوبى جزیره و در منتهى‌الیه غربى آن قرار گرفته است. دهانه غار رو به جنوب است و تا ژرفاى حدود ۲۰ مترى آن با نور روز روشنایى دارد. ژرفاى غار نزدیک به ۱۰۰ متر، فرازاى آن بین ۳ تا ۱۰ متر و پهناى متوسط غار ۵ متر است. اندازه‌هاى ذکر شده در زمان‌هاى مختلف دستخوش تغییر مى‌شود و دلیل آن میزان بارندگى، نفوذ آب و انحلال و تبلور نمک است.شکل کل مسیر غار به‌صورت یک کمان کاملاً خمیده است و از حدود ۳۰ مترى ژرفاى آن پیچش مسیر به سمت چپ آغاز مى‌شود و پس از طى حدود ۲۰ متر و رسیدن به یک فضاى نسبتاً وسیع، مجدداً پیچشى به سمت چپ صورت مى‌گیرد. این نقطه بلندترین قسمت سقف غار است. دیواره ورودى غار تشکیل شده است از نوارهاى رنگارنگ نمک و لایه‌هاى مختلفى از کانى‌هاى آهن‌دار ـ مانند هماتیت و اولیژیست ـ همچنین در مدخل غار آبگیر به طول بیست متر مشاهده می ‌شود که میزان آب آن وابسته به میزان نزولات جوى و متغیر است. استلاکتیت‌ها و به ندرت استلاگمیت‌هاى نمکى از اولین پیچش‌ غار قابل مشاهده هستند و به‌تدریج تعداد آنها افزایش مى‌یابد. متأسفانه تعدادى از استلاکتیت‌هاى زیباى این غار تخریب و شکسته شده‌اند، به احتمال زیاد این کار توسط بازدیدکنندگان و برخى از اهاى بومى جزیره به‌منظور تهیه نمک‌طعام با کیفیت بالا صورت گرفته است. از نیمه غار تا انتهاى آن زیبایى غار را کف‌پوشى از نمک کریستاله دوچندان نموده است و در نزدیکى دیواره‌ها، اتصال استلاکتیت‌ها و استلاگمیت‌ها با یکدیگر. ستون‌ها و ستونک‌هاى زیبایى را پدید آورده است.

در نزدیکى دهانه غار نمکى چند دهانه دیگر نیز قابل مشاهده است که ژرفاى آنها از چند متر تجاوز نمى‌کند و پهنا و بلنداى محدودى دارند. دیواره این قبیل حفره‌ها پوشیده از رسوبات گل‌کلمى نمک است.این غارها توسط گروهی از زمین شناسان کشور چک پیمایش شده است و در حال حاضر به عنوان بزرگترین غارهای نمکی جهان معرفی شده اند. نهار را در ساحل جنوبی و در کنار دریا پس از یک شنا مبسوط خوردیم، تعدادی دلفین هم که به حضور ما پی برده بودند در نزدیک ساحل بازیگوشی می کردند و همسفران ما را هیجان زده کرده بودند . سپس راهی غربی ترین روستای جزیره به نام باسعیدو شدیم. در باسعیدو از قبرستانی قدیمی که متعلق به انگلیسی ها بود دیدن کردیم.عصر به هفت رنگو برگشتیم.قصد داشتیم که به قشم برویم و راهی بندرعباس شویم که متوجه شدیم اتوبوس خراب شده و تا فردا تعمیر نخواهد شد. شب را در هفت رنگو ماندیم و با اهالی این روستا بیشتر آشنا شدیم.

۱۱ فروردین:

صبح با “میدی باس” به قشم آمدیم و با اتوبوس دریایی به بندر عباس رسیدیم.اتوبوس همچنان خراب بود و امیدی نیز به تعمیر به موقع آن نبود. به ترمینال رفتیم تا اتوبوس دیگری تهیه کنیم. ولی پایان تعطیلات کار خودش را کرده بود و هیچ اتوبوسی عازم تهران نبود.حتی دوستان ما در میراث نیز نتوانستند اتوبوسی برای ما پیدا کنند، بالاجبار تصمیم گرفتیم که شب را در بندر بمانیم.در شهر بندر عباس و در جاده ساحلی کمی پیاده روی کردیم .  دفتر کاری پدر روژاوا محل مناسبی برای شب مانی بود و به هر ترتیبی بود شب را به صبح رساندیم.

۱۲ فروردین:

تا قبل از ظهر اتوبوس درست شد و از مسیرحاجی آباد با سمت داراب حرکت کردیم. پل زیبای فورگ را رد کردیم.جاده ای کوهستانی و زیبا را طی کردیم. پس از رستاق باغهای مرکبات کم کم بیشتر شدند و عطر بهار نارنج در بیشتر مسیر به مشام می رسید.هوا تاریک شده بود که به داراب رسیدیم و به کارخانه اسانس امیرعلی رفتیم شام را مختصر خوردیم و پس از تهیه اتوبوس مناسب راهی تهران شدیم.

۱۳ فروردین:

بعد از ظهر به تهران رسیدیم.