غار بورنیک

گزارش برنامه غار بورنیک

ساعت ۶:۴۵ صبح ۳۱ مرداد ۱۳۸۵ ‏‏، ۳۱ نفر از اعضاء کانون گردشگران جوان ایران جهت بازدید از غار بورنیک عازم جاده فیروزکوه شد.پس از عبور از رودهن و صرف صبحانه وارد جاده فیروزکوه شدیم.پس از عبور از تونل پنجم و درست قبل از ورودی تونل ششم(۱۲۵ کیلومتری تهران) ، جاده خاکی در سمت شرقی تونل وجود دارد که پس از حدود ۲ کیلومتر به روستـای هرانده ختــــم  می شود. در  امتداد رودخانه به سمت شرق حرکت می کنیم و پس از ۴۵ دقیقه و طی ۲۵۰۰ متر وارد مسیر پاخورده ای که در سمت جنوب قرار دارد و با شیب نسبتاً تندی ارتفــــــاع می گیرد، می شویم . تا دهانه غار ۱۲۰۰ متر را طی می کنیم . مسیر کاملا مشخص است و وجود چند درخت سرو در نزدیک در غار علامت خوبی است.

غار بورنیک دهانه بزرگ و  دو ورودی اصلی دارد. ورودی غربی قبلاً توسط یکی از اعضاء تیم بازدید شده که به گفته او بیش از ۵ ساعت برای ورود و بازدید از تونلهای اصلی زمان لازم است. ورودی شرقی  با پله های سیمانی مشخص می شود . بیش از ۱۰۰ متر را می توان از روی این پله ها عبور کرد و تا عمق ۵۰ متری غار پیش رفت. کوله پشتی ها را در مکان مناسبی در داخل غار جا سازی کردیم و به سمت انتهای غار حرکت کردیم. پس از۱:۳۰ساعت به انتهای مسیر اصلی رسیدیم. پیشروی بیش از این نیازمند وسایل فنی است. استلاگمیت ها و استلاکتیت های زیبایی در جای جای غار دیده می شود که تعدادی از آنها توسط افراد نا آگاه از بین رفته است. چند دقیقه سکوت مطلق در هنگامی که تمام چراغ قوه ها خاموش است . تجربه ای منحصر به فرد است. که به تمام دوستانی که برای نخستین بار غارنوردی را تجربه می کنند توصیه می شود.

نهار را در کنار رودخانه نمرود که یکی از شاخه های اصلی حبله رود است صرف کردیم. آبتنی در این رود به علت اینکه علی رغم جریان سریع ، سنگهای بزرگ ندارد، بسیار لذت بخش است. و خستگی چندین ساعت پیاده روی را در این فصل از سال از تن به در می کند.

در تمام طول مسیر و در کنار رودخانه باغ های بسیار زیبایی ساخته شده که عمدتاً باغ سیب است.

این برنامه حدود ساعت ۸ شب با رسیدن به تهران پایان یافت.