خانه / گزارش سفرهای سال 84 / غار رودافشان ؛ دنیای بدون فوتون

غار رودافشان ؛ دنیای بدون فوتون

در راستمان استفاده بهینه از جمعه ها این بار با خیال راحت و بدون گرفتن مرخصی قرار شد به غار رودافشان واقع در ۱۰۳ کیلومتری شمال شرقی تهران در جاده فیروزکوه برویم. با توجه به بالاتر بودن تعداد از مینی بوس فرامرز و پایین تر بودن آن از اتوبوس جمشید ، این بار از یک پدیده نوظهور تکنولوژیک ، به نام اتوبوس عباس استفاده شد. برخی از اعضای گروه اعتقاد داشتند که چون این وسیله تا کنون تست نشده است، نباید فعلا از آن استفاده شود؛ ولی با توضیحات یکی از کارشناسان که خبر از جابجایی نیروهای متفقین و انتقال آنها به مرز شوروی در سال ۱۹۴۵ (!) توسط این اتوبوس می داد ، این افراد کوتاه آمده به داخل این وسیله پای گذاشتند.این کارشناس اضافه کرد که اتوبوس یاد شده ، چند روزی است که در خط ورامین به ترمینال خاوران آزمایش موفقی را پشت سر گذاشته است!

ساعت ۶:۴۵ صبح جمعه سیزدهم تیرماه ۱۳۸۲ ، ۳۲ نفر شامل ۱۲ عضو جدید از فلکه دوم آریاشهر سفر یک روزه خود را آغاز کردند. با توجه به مسیر سفر که اجبارا از شرق تهران می گذشت، خوش به حال  ساکنین حوالی رسالت و سیدخندان و تهرانپارس شد و این عده که تعدادشان کم هم نبود، مجبور نشدند تا آریاشهر بکوبند و بیایند!

دقیقا ساعت ۷:۳۰ اتوبوس به میدان رسالت رسید و ظرفیتش تکمیل شد . بلافاصله حرکت به سمت جاده قدیم دماوند آغاز شد. ساعت حدود ۱۱ جاده اصلی تمام شد و پس از پرس و جو از افراد محلی ، از سه راه “سید آباد” وارد جاده فرعی شدیم. پیش از سفر پیش بینی شده بود که قسمت زیادی از جاده فرعی را نمی توان با اتوبوس طی کرد ؛ ولی طی کردیم و شد! البـته بگذریم از این که راننده بیچاره مجبور بود از لب دره حرکت کند و در یک مورد هم آینه بغلش با برخورد به کوه بشکند!

ساعت ۱۲ به روستای رودافشان رسیدیم. روستایی سرشار از باغهای گردو و زردآلو و گوجه سبز و باغچه های صیفی جات که شاخه های گردوی آن گاهی به داخل اتوبوس می آمد! از کنار باغهای این روستا یک رودخانه به نام” دیوانه رود” می گذرد که شنا در آن در فصل تابستان پس از برنامه غارنوردی بسیار حال میدهد!

ارتفاع این روستا ۱۸۰۶ متر از سطح دریا است. پس از ۴۵ دقیقه بالارفتن از کوه در حالی که آفتاب شدیدی نوازشمان می کرد ، به دهانه غار رسیدیم. ارتفاع دهانه غار ۱۹۳۵ متر از سطح دریا می باشد.

پهنای دهانه غار ۴۱ متر و ارتفاع آن ۱۲ متر است. درون غار دارای سه تالار اصلی است.

وارد غار شدیم. با هر قدمی که برمی داشتیم کاهش دما را حس می کردیم. بعد از گذشتن از تالار اول غار، فضا کاملا تاریک شد و فقط با کمک چراغ قوه ها می توانستیم حرکت کنیم.دیواره های غار از استالاگمیت تشکیل شده ولی دیدن آنها بسیار دشوار بود. بخش عمده این بازدید را خود غارنوردی تشکیل می داد و نه دیدن پنجه عقاب و زبان مادرشوهر!

بعد از پشت سر گذاشتن تالار دوم وارد تالار سوم شدیم.(البته به این راحتی ها هم نبود!) در تالار سوم گروه تجسس مرکب از افشین و اشکان به جلوتر رفته کاشف به عمل آوردند که ادامه مسیر احتیاج به حرکت به صورت سینه خیز دارد. به همین دلیل فرمان توقف صادر شد. به درخواست رییس ، کلیه چراغها خاموش شد  و حکم سکوت مطلق برقرار شد.

غار در سکوت و تاریکی مطلق!!!

اما با بی توجهی عده ای این حکم چنان که باید و شاید روان نشد که باعث توبیخ شدنشان در جلسه مطبوعاتی پایان برنامه شد.

بعد از مراسم سکوت ، فرمان بازگشت صادر شد.به دلیل وجود گل روی سنگها، مسیر برگشت باسختی بیشتری طی شد و چند حادثه از جمله زمین خوردن هومن با کمر ، برخورد سر ژاکلین با یک استالاگمیت و شکسته شدن جزیی آن و چند مورد جزیی دیگر اتفاق افتاد که خوشبختانه به موارد شدیدتر از قبیل کشته و زخمی شدن نینجامید!

ساعت ۱۵:۲۰ آخرین نفر از غار خارج شد. هنگام خروج ، در تالار اول با هر قدمی که جلو می رفتیم افزایش دما را حس می کردیم. ساعت ۱۵:۵۰ به پای اتوبوس رسیدیم. ساعت ۱۷ برای صرف ناهار در کنار دیوانه رود توقف کردیم . پیش از ناهار گروه شنا مرکب از افشین و اشکان در رودخانه شنا کردند و از این جکوزی خداداد و طبیعی بهره بردند و حال بسیار کردند! چرا که هر شیرجه ای که فرو می رود ممد حیات است و چون برمی آید مفرح ذات. پس در هر شیرجه ای دو نعمت موجود است و بر هر نعمتی شکری واجب!!!

احساس می کنم که لرزاندن سعدی در قبر کافی است! از قرار دادن عکس در این قسمت گزارش به دلیل رعایت شؤونات اسلامی معذوریم!

پس از صرف ناهار در ساعت ۱۸:۱۰ حرکت به سوی تهران آغاز شد. با طی ۵۵۶۰ متر جاده خاکی خفن به سر جاده آسفالت رسیدیم. از آنجا هم ۱۱ کیلومتر تا سه راه سید آباد راه رفتیم و در نهایت ساعت ۱۰ شب به تهران رسیدیم. این سفر هم به پایان رسید.

وعده ما جمعه ۲۷ تیرماه ، برنامه زنجان…