خانه / گزارش سفرهای سال 84 / گرگان(استان گلستان)

گرگان(استان گلستان)

برنامه گرگان از ساعت ۷:۴۵ روز چهارشنبه ۱۳۸۲/۲/۱۰  در راه آهن تهران آغاز شد . در این سفر ۳۵ نفر از دوستان به نام های زیر حضور داشتند .

۱-      حمید ساتری

۳۳-اشکان نامی

۳۴-حسین سهل البیع

۳۵-منوچهر شاه بابایی

سرپرستی این برنامه بر عهده آقایان حسین سهل البیع و افشین ایران پور بود .

قطار حدود ساعت ۸:۴۰ دقیقه شب از تهران حرکت کرد و حدود ساعت ۷:۳۰ صبح پنجشنبه به گرگان رسید . در گرگان حسین سهل البیع با هماهنگی قبلی با دو مینی بوس منتظر بود .

بعد از صرف صبحانه برنامه با حرکت به سمت آبشار شیر آباد آغاز شد . در این منطقه بعد از پیاده روی در جنگل و عبور از رودخانه به آبشار می رسیم که آب آن به علت فشار زیاد به صورت کفی سفید رنگ دیده می شود .

این آبشار واقع در ۶ کیلومتری روستای شیر آبادو فندرسک واقع شده است . آبشارهای شیر آباد ،۱۲ عدد هستند و بزرگترین آنها آبشار اولی است که عمق آن ۴۰ تا ۸۰ متر و ارتفاع آن ۳۰ متر می باشد . غار شیر آباد با ارتفاع ۲۰متر و عرض دهانه ۹متر به غار دیو سفید شهرت دارد .

بعد از بازگشت در همان جنگل ناهار صرف شد و بعد از آن به سمت گنبد حرکت کردیم . شهر گنبد دارای ۴ بخش به نامهای مرکزی با مرکزیت شهر گنبد ، داشلی برون با مرکزیت اینچه برون ،آزاد شهر با مرکزیت شهر آزاد شهر ، بخش رامیان با مرکزیت شهر رامیان است . زبان مردم گنبد ، ترکمنی ،آذری و فارسی است . در بین مردم این شهر اسب و اسب دوانی جایگاه ویژه ای دارد .

از اماکن دیدنی که در شهر گنبد از آن بازدید به عمل آمد میل گنبد کاووس بود که آرامگاه قابوس بن وشمگیر در آن قرار دارد .  ساختمان آجری آن به ارتفاع ۵۵ متر بر فراز تپه ای به بلندی ۱۵ متر واقع است و در سال ۳۹۷هجری قمری به دستور شمس المعالی قابوس بن وشمگیر ساخته شد .

بعد از بازدید از گنبد به سمت جنگل گلستان حرکت کردیم و در این جنگل از آبشارگلستان  بازدید کردیم . آبشاری به نسبت کوچک و کم آب بود .

بعد به سمت گرگان حرکت کرده ، شام را در شهر خوردیم و به سمت خوابگاه ها که با هماهنگی از طرف دانشگاه آزاد گرگان و همکاری آقای دکتر کسایی در اختیار ما قرار داده شده بود رفتیم .

برنامه در روز جمعه صبح با حرکت به سمت آبشار باران کوه در ساعت ۱۰ آغاز شد . در این برنامه با ۸ کیلومتر پیاده روی در جنگل به آبشار زیبای باران کوه رسیدیم و برای صرف ناهار در همان کنار آبشار توقف کردیم . باران کوه در ۷کیلومتری  جنوب شصت کلا قرار دارد .

بعد از خوردن ناهار و استراحت همان مسیر ۸ کیلومتری را برگشتیم. چون عده ای از افراد گروه قصد برگشت به تهران را داشتند همگی به ترمینال گرگان رفتیم . بعد از رفتن بچه ها شام را در یکی از رستورانهای شهر گرگان خوردةم و همگی به خوابگاه ها برگشتیم .

برنامه شنبه صبح حدود ساعت ۱۰:۳۰ آغاز و اینبار همگی با یک اتوبوس به سمت پارک جنگلی النگدره رفتیم . این پارک در جنوب شهر گرگان واقع است . توقف بسیار کوتاهی به اندازه چند دقیقه( برای گرفتن عکس ) داشتیم . بعد بلافاصله به سمت پارک جنگلی ناهار خوران واقع در ۷ کیلومتری جنوب شهر گرگان حرکت کردیم . در این جنگل هم مدت کوتاهی توقف داشتیم و سپس به سمت منطقه گمیشان حرکت کردیم . این منطقه دارای ۲ دهستان به نامهای جعفربای شرقی ، جعفربای غربی به مرکزیت خواجه نفس و ۴۲ آبادی است . اکثریت مردم این منطقه ترکمن هستند . گمیش تپه نام قدیم آن به معنی تپه نقره ای است .

از اماکن دیدنی در این منطقه تالاب گمیشان و گل فشان  است .گفته می شود به علت وجود حفره های نفت و گاز  گل با فشار به سمت بالا پرتاب می شود که متاسفانه علی رغم تلاش زیاد موفق به یافتن محل آن نشدیم (این محل در سال بعد کشف شد!) . در این منطقه گله های شتر وجود دارد .

بعد به بندر ترکمن رفتیم . بندر ترکمن در ۳۵ کیلومتری غرب گرگان واقع است . زبان مردم بندر ترکمن ،ترکمنی و مذهب آنها سنی است . در این بندر در کنار ساحل ناهار خوردیم و سپس با قایق به جزیره آشوراده رفتیم . این جزیره از مراکز مهم تولید خاویار است . در جزیره راه پیمایی کرده و آقایان در ساحل آنها شنا کردند . سپس در ساعت ۶:۴۵  به سمت ایستگاه راه آهن بندر ترکمن رفته و با قطاری که از گرگان حرکت کرده بود و ساعت ۷:۳۰ عصر به بندر ترکمن می رسید به سمت تهران برگشتیم. قطار صبح یکشنبه ساعت ۸:۳۰ به تهران رسید و برنامه در ایستگاه راه آهن تهران به پایان یافت.