خانه / گزارش سفر به سایر کشورها / سال88 / به ياد سندباد : “گزارش سفر به عمان”
به ياد سندباد : “گزارش سفر به عمان”

به ياد سندباد : “گزارش سفر به عمان”

به ياد سندباد : “گزارش سفر به عمان”

 سفر ما در گرمترين موقع سال يعني درست در وسط تابستان شروع شد. به نظر زمان مناسبي براي سفري صرفا تفريحي نمي رسيد. اما من اعتقاد دارم بهتر است سفر به برخي مناطق را در زماني انجام داد كه به خاطره ذهني ما نزديك باشد. با توجه به مطالعاتي كه قبل از سفر انجام داده بودم، يقين داشتم كه خواهيم توانست مشكل اصلي مردم عمان كه تقابل ايشان با صحرا است ، را به درستي درك كنيم. مطالعات حاكي از آن بود كه بيشتر سرزمين عمان را مناطق بياباني و كوهستانهاي سنگي و خشك  تشكيل مي دهد. اين كشور با حدود 300 هزار كيلومتر مربع در منتهي اليه شرقي شبه جزيره عربستان قرار دارد و از طرف غرب با امارات متحده عربي و عربستان ؛ از جنوب با يمن و از شمال به درياي عمان و تنگه هرمز و از شرق به درياي عرب محدود شده است. پايتخت آن مسقط با حدود يك ميليون نفر جمعيت است. از شهرهاي بزرگ آن مي توان به صلاله ، نزوا، ايبرا، ايبري، صحار و صور اشاره كرد.

عمان

عمان تاريخ مفصلي دارد ولي آنچه به ما مربوط مي شود تصرف اين سرزمين در زمان كوروش كبير است.  واینطور که معلوم است سازه قنات که به عربی به آن «الأفلاج» می‌گویند در آن دوران احداث شده‌است. اینگونه آبیاری در عمان شهرت فراوانی دارد ودر حال حاضر صدها رشته قنات در کشور عمان وجود دارد وبنام «اَلفَلجَ» معروف است وجمع آن را «الأفلاج» گویند.عمان در دوره ساسانيان نيز جزء قلمرو اين ساسله بوده است. پرتغاليها در قرن 16 عمان را تحت سلطه خود درآوردند و يك و نيم قرن بر آن حكومت كردند.

الامام سیف بن سلطان الیعربی در سال ۱۶۴۹ میلادی توانست مسقط  را از قبضهٔ برتغالیها رها سازد. بعد از آزادی مسقط تمام قِلاع پرتغالیها یکی پس از دیگری سقوط کردند.عمانیها به بازپس گيري كشورشان از تسلط پرتغالیها اکتفاء نکردند و پرتغالیها را در سواحل هند وساحل شرقی آفریقا و اقیانوس هند تعقیب نمودند وتوانستند در چند حمله پی در پی قشون پرتغالیها را از این مناطق خارج کنند. سر انجام در سال ۱۶۹۸ میلادی پرتغالیها برای همیشه از منطقه رانده شدند. با این عمل شجاعانه عمانیها توانستند نام عمان را در صفحه درخشان تاریخ ثبت نمایند. در نتیجه این پیروزی یک دولت بزرگ وقدرتمند در عمان پدید آمد وبا ايجاد  یک ابرقدرت بزرگ دریائی بر تمامی آبهای منطقه تسلط یافت، پس از آن عمانیها صاحب بزرگ‌ترین نيروي دریائی وتجارتی در اقیانوس هند بودند در آن دوران، همچنین حدود مملکت عمان تا ساحل شرقی آفریقا گسترش یافت ودولت عمان بر تمامی جزیره‌های این مناطق( از جمله زنگبار) وساحل آفریقا تا دهٔ شصت از قرن بیستم حكومت كرد. در این دوران عماني ها یکی از ثروتمندترین دولتهاي منطقه بودند، بنا براین بر آبادانی مملکت کوشیدند وده‌ها قنات (الأفلاج) برای آبیاری ایجاد نمودند.

از آن پس تاريخ عمان فراز و فرودهاي فراوان داشت تا اينكه در ۲۳ ژوئیه سال ۱۹۷۰ سلطان قابوس بن سعید آل بوسعید بر مسند حکم نشست. در زمان سلطنت محمدرضاشاه پهلوی هنگامی که چریکهای چپ ، جنبشی را در عمان و ظفار آغاز کردند دولت آن زمان ایران برای کمک به حکومت آن کشور نیروهایی را به عمان فرستاد و شورشيان را سركوب كرد. از آن پس روابط بسيار خوبي بين دولت ايران و عمان ايجاد شده است و اين روابط تا كنون نيز ادامه داشته است.

آغاز سفر:

ما برنامه اي سه روزه را براي سفر به كشور عمان ترتيب داديم. سفر را از شهر شارجه در امارات متحده عربي آغاز كرديم. پس از دو ساعت رانندگي در مناطق بياباني و نيمه بياباني فاصله 120 كيلومتري  اتوبان شارجه به حتا (Hatta) را طي كرديم. حتا در منطقه اي كوهستاني قرار دارد و دماي آن حداقل6-5 درجه از دوبي كمتر است. حتا شهر كوچكي است و از مناطق ديدني آن مي توان به قلعه كوچك شهر و همچنين سد يا بهتر بگويم آب بند اشاره كرد. پارك كوچكي نيز در تپه  مجاور شهر به تازگي احداث شده است. نيم ساعتي را در اين پارك تپه اي استراحت كرديم. نكته جالب تنوع پرندگان اين منطقه بود. در اين مدت كوتاه توانستيم تعدادي سبزقبا هندي، مينا، شهدخوار، كلاغ و هد هد ببينم. در يكي از بانكهاي شهر مقداري پول عماني گرفتيم. واحد پول عمان، ريال عماني است و بر خلاف ريال ايراني ارزش بالايي دارد. در اين زمان يعني اواسط مرداد1388 ارزش هر ريال عماني معادل 597/2 دلار يا 2580 تومان است.

عمان

به سمت شرق مسير را ادامه مي دهيم 10 كيلومتر بعد،  گمرك  امارات قرار دارد كه لازم است پاسپورتها ارائه شود تا مهر خروج روي آن زده شود. سپس به سمت عمان حدود2 كيلومتر مي رانيم كه به مرز عمان مي رسيم در اين قسمت فقط صندوق عقب اتومبيل بازديد شده و مشخصات اتومبيل روي كاغذ كوچكي نوشته مي شود. اين كاغذ كوچك اهميت خاصي دارد و بايد در نگهداري آن دقت ويژه اي كرد. در ادامه مسير پس از 10 كيلومتر به مرز وجاجا (Al Wajaja Border) كه مربوط به دولت عمان است مي رسيم. ساختمان بزرگي در پيش روي ما قرار دارد. وارد مي شويم، به كانتر شماره يك مراجعه مي كنيم و مدارك خود(پاسپورت ، كاغذ كوچك) را  ارائه مي كنيم. طبق قوانين كشور عمان ورود خانمهاي مجرد بدون يك مرد محرم ممنوع است. لذا در صورتي كه با همسر خود سفر مي كنيد حتما مداركي دال بر اين موضوع همراه داشته باشيد در غير اينصورت با كمي سوال و جواب مواجه خواهيد شد. برگه اي كه گوياي مشخصات فردي شماست به شما داده مي شود تا تكميل شود. سپس 30 درهم امارت به عنوان پول ويزا گرفته مي شود و مهر ويزا در پاسپورت به همراه مهر ورود زده مي شود. چند صد متر جلوتر قبل از ورود به عمان ، كاغذ كوچك دريافت مي شود و از اين پس شما رسما وارد كشور عمان مي شويد. بيمه نامه اتومبيل بررسي نشد ولي در برخي سايتها خواندم كه داشتن بيمه نامه عمان هم ضروري است.

3

در داخل خاك عمان اتوبان به همان شكل و شمايل امارات ادامه پيدا مي كند. بر روي اولين تابلويي كه در اين اتوبان ديديم، نوشته شده بود: ” صلاله 1251 كيلومتر”. صلاله شهري در منتهي اليه عمان و در نزديك يمن قرار دارد.

سمت شرق حركت كرديم تا به شهر صحار(Sohar) كه از شهرهاي مهم عمان است رسيديم. اين شهر درچند هزار سال قبل مهمترين و بزرگترين شهر عمان  و نام باستاني آن “مجان” (Majan) بوده است. اين شهر داراي يك جاده ساحلي زيباست كه اهالي براي پياده روي از آن استفاده مي كنند. صحار از طريق اتوبان اصلي به مسقط مرتبط شده است. تا رسيدن به مسقط تعداد زيادي شهر و روستا را گذر كرديم. البته براي افرادي كه بخواهند مستقيما به مسقط بروند بهترين راه همان اتوبان است اما جاده ديگري به موازات اتوبان كشيده شده كه امكان بازديد از روستاها و همچنين كناره دريا از آن راحت تر صورت مي گيرد.

4

پوشش گياهي در 100 كيلومتر مانده به مسقط تغيير ميكند و زمين به نظر سرسبز مي رسد. در بسياري از مناطق از ميان نخلستانها عبور مي كنيم تا به شهر برقح (Barka) ميرسيم. برقح شهر نسبتا بزرگي با حدود 100 هزار نفر جمعيت است. اين شهر در 80 كيلومتري مسقط واقع شده و يكي از دلايل شهرت آن برگزاري مسابقات “جنگ گاوها” است. كه در فصول خنك سال در اين شهر و روستاهاي مجاور انجام مي شود. به سمت مسقط كه ادامه دهيم به شهر بزرگ السيب (Seeb) ميرسيم. سيب جاده ساحلي زيبايي دارد. گفته مي شود خياطان ماهري در اين شهر وجود دارد. فرودگاه بين المللي سلطان قابوس در حدفاصل سيب و مسقط قرار دارد.

مسقط:

درباره مسقط همين را بگويم كه شهر عجيبي است!، از هر جا كه به آن وارد مي شوي دوباره به جاي اول باز مي گردي! دليل اين موضوع هم اين است كه مسقط در منطقه اي كوهستاني كه شامل كوههاي كم ارتفاع و سنگي است قرار گرفته است. اين كوهها تا دريا ادامه دارند و خليج هاي كوچكي را تشكيل داده اند بر روي تعدادي از كوهها كه به دريا مشرف است قلعه و استحكامات نظامي ساخته شده است كه متاسفانه ورود به اين قلعه ها درحال حاضر ممنوع است. به هر حال اتوبانها و خيابانهاي داخلي شهر در لابه لاي اين كوهها قرار دارند و چون هيچ تونلي هم حفر نشده لذا در بسياري از مواقع پس از كمي رانندگي در اين خيابانها مجددا به محل اول باز خواهيد گشت. اين موضوع ادامه دارد تا تصوري ذهني و هوايي از شهر در ذهن جاي گيرد.

مسقط بيش از يك ميليون نفر جمعيت دارد و به نظر مي رسد كه راه ترقي را به سرعت مي پيمايد. طرحها و ساخت و سازهاي زياد در سطح شهر نويد شهري آباد و زيبا را در آينده اي نه چندان طولاني مي دهد. گستردگي شهر بيشتر دركناره دريا بوده به طوري كه فاصله فرودگاه در منتهي اليه غربي تا البستان در شرق بيش از 50 كيلومتر است.

غذا در عمان قيمت مناسبي دارد ولي براي اقامت بايد پول زيادي در مسقط پرداخت. ما پس از بازديد از چند هتل، بالاخره “هتل نسيم” كه درست در مركز مطرح و در روبروي اسكله قرار دارد را انتخاب كرديم. قيمت اتاق دوتخته در اين موقع از سال( مردادماه) كه فصل كم توريست در عمان است با كمي چانه زدن 20 ريال عماني بدون صبحانه بود. كه براي هر نفر هم 2/1 ريال بابت صبحانه پرداختيم. اتاق ما چشم انداز زيبايي به بندر و شهر داشت و بسيار تميز با سرويس مرتب  و Air Condition مناسب بود. فاصله هتل تا بازار كمتر از پنج دقيقه است و محل مناسبي هم براي پارك خودرو وجود دارد.

مسقط چند محله معروف دارد از قبيل: مطرح (Mutrah)، قورم (Qurm) ، البستان (Al-Bustan) ، رووي (Ruwi) و مسقط قديم.

5

مطرح: از محله هاي قديمي مسقط است كه در كنار دريا واقع است. اسكله و بارانداز معروف  سلطان قابوس نيز در اين منطقه واقع است. جاده ساحلي بسيار زيبايي كه با فضاي سبز و پياده روهاي عريض  ساخته شده، ميزبان افرادي است كه قبل از غروب آفتاب تا پاسي از شب آنجا را براي پياده روي انتخاب مي كنند. بازار قديمي و سنتي مطرح  درست در سمت ديگر خيابان ساحلي قرار دارد در اين بازار كه به سبك قديمي مسقف شده است انواع و اقسام پوشاك عربي و هندي و همچنين طلاجات و نقره به فروش مي رسد. در وروديه اكثر مغازه ها ظروف مخصوص سوزاندن كندور قرار داده شده و بوي مخصوص و به ياد ماندني كندور فضاي داخل مغازه ها و بازار را پر كرده است. به فراواني مي توان مغازه هايي كه ادويه جات مختلف را مي فروشند مشاهده كرد.

6

7

 پوشش مردان عماني پوشش خاصي است كه از يك رداي بلند سفيد رنگ كه به آن دشداشه مي گويند و كلاه خاصي كه  كومه  ناميده مي شود تشكيل شده است. چند روزي كه در عمان بودم هيچ دشداشه اي كه چروك شده  يا كثيف باشد نديدم و تصور مي كنم كه اين رفتار ريشه در اعتقادات اين قوم دارد. جنس و دوخت كلاه هم بسيار با اهميت است و بيشتر بيانگر سطح فرهنگي و همينطور اقتصادي فرد دارد. كلاههايي از 3 ريال تا بيش از 150 ريال در بازار يافت مي شود. پوشش زنان عماني نيز پوششي كامل و شبيه به زنان عرب است. در مراسم رسمي وخاص، مردان علاوه بر پوشيدن دشداشه سفيد، شال و خنجر به كمر مي بندند و به جاي كلاه از عمامه اي خاص استفاده مي كنند. خنجر عماني كه به نماد كشور عمان نيز شهرت يافته است، شكل خاصي دارد و عمدتا با غلاف آن به فروش مي رسد.

موزه “بيت البرنده” درست در پشت هتل نسيم واقع شده و موضوع آن درباره تاريخ و رابطه تنگاتنگ مردم با دريا است. متاسفانه اين موزه جمعه ها تعطيل است.  وقتي مسير جاده كناره را به سمت شرق مي پيماييم به پاركي مي رسيم كه به آن ” پارك الريام” مي گويند و وسايل بازي بچه ها در آن وجود دارد. بر روي تپه اي سنگي كه در مجاورت پارك قرار دارد بنايي ساخته شده كه شبيه ظروف مخصوص سوزاندن كندور و ساير مواد معطر است و بيشتر جنبه نمادين دارد. ارتفاع تپه حدود 40 متر و ارتفاع بنا نيز حدود 30 متر است. براي رسيدن به طبقه فوقاني بايد از آسانسور يا پله هاي بسيار باريك و مارپيچي كه يادآور پله هاي برجهاي و ميل هاي ديدباني است، استفاده كرد. اين بنا هنوز كامل نشده و كارگران مشغول انجام مراحل پاياني هستند. ورودي اين بنا در كنار پارك قرار دارد و فعلا بسته است. خوشبختانه در زماني كه ما آنجا بوديم، گروهي فيلمبردار ژاپني كه مشغول تهيه مستندي درباره عمان بودند، براي فيلمبرداري به همراه راهنماي عماني به آنجا مراجعه كردند. از آنجا كه شماره ماشين ما هم عماني نبود و سر و وضع ما هم به عماني ها نمي خورد. راهنماي عماني با ما سلام واحوالپرسي كرد و پرسيد كه كجايي هستيم. بعد از گروه ژاپني خواست كه از كنار در ورودي وارد محوطه شوند و به بالاي تپه بروند. ما هم از فرصت استفاده كرديم و اجازه گرفتيم كه ما هم همراهشان شويم. از بالاي اين برج به راحتي مي شود مطرح و مسقط قديم را ديد و منظره بسيار جالبي نيز به بندر و دريا دارد. راهنماي عماني به ما توضيح داد كه اين يادمان در آينده فقط به روي مقامات باز خواهد شد و ما افراد خوش شانسي بوده ايم كه موفق به اين بازديد شده ايم. او گفت حتي خودش هم كه كارمند اداره اطلاعات عمان است تاكنون به اين مكان نيامده است. پس از اينكه مراحل فيلمبرداري ژاپني ها تمام شد و ما هم حسابي اطراف را نگاه كرديم، آماده رفتن شديم. از راهنما سوالي درباره غار حوتا پرسيدم كه گفت شماره تلفن آنجا را دارد و به من خواهد داد. ما آهسته تر از تپه پايين رفتيم و ديديم كه راهنما و گروه ژاپني علي رغم هواي بسيار گرم و شرجي منتظر ما هستند. سپس راهنما كه اسمش سعيد بود شماره تلفن اطلاعات غار و همچنين شماره تلفن خودش را به ما داد تا درصورت مواجهه با هرگونه مشكل با او تماس بگيريم. سپس او و همراهانش با خوشرويي از ما خداحافظي كردند و رفتند.

9

8

با ادامه كناره ساحلي به دروازه اي مي رسيم كه به دروازه مسقط مشهور است و در حقيقت اينجا ورودي شهر مسقط قديم بوده است. موزه دروازه مسقط و بيت الزبيد در اين مسير قرار دارند.با ادامه مسير به ديوار قديم دور شهر مسقط مي رسيم كه براي ورود بايد از دروازه مطرح يا دروازه الكبير و يا از دروازه اي كه به كاخ سلطان مربوط مي شود داخل شد. دور ديوار خندقي وجود دارد كه سعي شده اين خندق حفظ شود. با اتومبيل مي توان از طريق اين دروازه ها( بجز دروازه كاخ) وارد محوطه شد. در داخل اين محوطه عمدتا ادارات دولتي قرار دارد. ورود اتومبيل از دروازه كاخ امكان پذير نيست ولي با پاي پياده مي توان تا پشت در كاخ رفت. بازديد از كاخ فعلا ميسر نمي باشد. دو قلعه بزرگ جلالي و ميراني كه ساخته شده توسط پرتغالي ها هستند،  در اين محدوده و مشرف به دريا قرار دارند كه بازديد از اين دو قلعه نيز ممكن نيست. براي رسيدن به كنار آب بايد از تونلي عبور كرد كه به نام دروازه شهر قديم مشهور است. بندر مسقط در اين منطقه قرار گرفته است. در داخل شهر قديمي موزه اي به نام موزه عماني-فرانسوي قرار دارد.

10

11

12

13

جاده ساحلي به  سمت جنوب شرقي ادامه مي يابد تا به منطقه البستان مي رسد. از اين منطقه اتوبان مسقط به سمت صحار آغاز مي شود. مشهورترين هتل عمان و يكي از بهترين هتل هاي مديترانه كه بارها به همين دليل جوايزي نيز دريافت كرده است،در اين منطقه قرار دارد. دو سوي جاده منتهي به هتل با درختان بلند، زيبا سازي شده است. فضاي سبز باطراوتي هتل را احاطه كرده، لابي هتل داراي سقف بسيار بلند و تزئينات زيبايي است. قيمت اتاقها و سوئيتهاي اين هتل حداقل 300 و حداكثر 2500 دلار است.

14

رووي (Ruwi) :

منطقه اي از شهر است كه در آنجا مي توان اجناس و خوراكي ارزان قيمت تهيه كرد. موزه ملي، مسجد سلطان قابوس و موزه نظامي در اين محل قرار دارد.

القرم (Qurm) :

القرم، منطقه ثروتمند نشين است. ساحل القرم منطقه اي زيباست كه داراي جاده اي ساحلي است. تعداد زيادي رستوران و كافي شاپ در اين محدوده وجود دارد.

15

بندر الجصه (Bandar Jissah) و يتي (Yitti) :  اين دو منطقه از سواحل شرقي مجاور مسقط است. ابتدا به سمت البستان حركت مي كنيم و كمي پس از ورود به جاده وادي الكبير و كمربندي رووي جاده اي به سمت شمال وجود دارد كه به سمت قنتب (Qantab) مي رود. با استفاده از تابلوهاي راهنما مي توان به سمت بندر الجصه رفت. هتل بسيار مجللي به نام هتل الحسن (al- Husn) وجود دارد كه ساحل آنجا فقط مخصوص مهمانهاي هتل است. با فاصله چند كيلومتر دو ساحل ديگر هم وجود دارد. يكي از سواحل كه به نظر تميزتر مي آيد وروديه 5 ريالي دارد و ساحل ديگر براي عموم آزاد است. قايقران ها به سرعت پيشنهاد هاي متنوعي درباره گشت دريايي به مسافران مي كنند. اين سواحل كه در ميان خليج هاي سنگي قرار دارند. بسيار ديدني هستند.

16

17

در فاصله كمي دورتر پس از عبور از ميان كوههاي سنگي سياه رنگ كه در بعضي از جاها رگه هاي بزرگي از سنگهاي آهكي زرد رنگ را در خود جاي داده اند به ساحل سنگي يتي مي رسيم. فاصله اين روستا تا مسقط 25 كيلومتر است.

18

19

ما يك و نيم روز را در مسقط و اطراف آن سپري كرديم، تقريبا بجز موزه ها كه همگي در اين زمان بسته بودند، تمامي مكانها و محله هاي مسقط را ديديم و تصميم گرفتيم به سمت شهر نزوا حركت كنيم. نزوا در 174 كيلومتري مسقط قرار گرفته و دومين شهر توريستي عمان است. پس از طي 111 كيلومتر در اتوبان مسقط به نزوا ، از اتوبان خارج شده به سمت “بركه الموز” حركت مي كنيم. اين روستاي كوچك در دامنه كوههاي جبل اخضر قرار دارد، روستاي سرسبز با نخلستانها و مزارع موز است. در ميان مزارع مي توان نهرهاي باريكي را كه به نام افلاج در عمان مشهورند را مشاهده كرد. آب اين نهرها توسط چاه تامين مي شود و اصولا از حيواناتي مثل گاو و الاغ براي خروج دلوهاي پر از آب و ريختن آنها به داخل اين شبكه آبياري كه ممكن است كيلومترها طول داشته باشد استفاده مي شود. اين سيستم آبياري كه قدمتي طولاني دارد به عنوان ميراث جهاني در سازمان يونسكو ، ثبت جهاني شده است.

20

 پس از بركه الموز و قبل از رسيدن به نزوا، هتل گولدن توليپ قرار دارد. از كنار هتل جاده اي به سمت كوه كشيده شده كه به ارتفاعات جبل اخضر مي رسد. جبل اخضر منطقه اي كوهستاني با آب و هواي خنك و با بيش از 2000 متر ارتفاع است كه مناظر بديعي را مي توان، خصوصا در طلوع و غروب آفتاب، در آنجا مشاهده كرد.

نزوا (Nizwa) : هوا تاريك شده بود كه به شهر نزوا رسيديم. ابتدا به دنبال محلي براي اقامت شبانه گشتيم. نهايتا هتل مجان(Majan) را انتخاب كرديم كه هم قيمت مناسبي داشت و هم تميز و مرتب بود. براي يك شب اقامت در اين هتل 24 ريال عماني با احتساب صبحانه پرداختيم. هر اتاق در اين هتل داراي safe Box  و Air Condition  است.

شهر نزوا شهر سرسبز با نخلستانهاي فراوان است. اما آنچه بيش از هر چيز اين شهر را جالب كرده،  وجود قلعه اي بزرگ است. از دروازه هاي قلعه با اتومبيل مي توان وارد قلعه شد. ديوارها و دروازه ها مرمت شده اند. برج و باروي قلعه هم به نظر بسيار سالم مي رسد. منظره شبانه اين قلعه كه نورپردازي جالبي نيز دارد بسيار زيباست. صبح روز بعد براي بازديد قلعه از يكي از دروازه هاي قلعه كه به دروازه بازار ماهي فروشها مشهور است وارد شديم..

21

22

23

24

همانطور كه از اسمش پيداست بساط ماهي فروشها پهن بود سپس به بازار ميوه و تره بار و بعد به مغازه هاي لباس و پوشاك و آنگاه به طلافروشي، نقره جات و اجناس عتيقه و زينتي رسيديم. سوغاتي هاي خوبي مي توان از اين بازار تهيه كرد كه البته كمي هم چاشني چانه زني قيمتها را كاهش مي دهد.

 بازديد از قلعه بزرگ نزوا كه سمبلي از قلعه هاي سبك عماني است حداقل به 45 دقيقه زمان نياز دارد و هر نفر بابت وروديه بايد نيم ريال بپردازد. اين قلعه در قرن 17 ميلادي در عرض 12 سال ساخته شد و يك برج 40 متري استوانه اي با قطر حدود 20 متر دارد. دور تا دور برج توپهايي كارگذاشته شده كه تسلط كافي به شهر دارند. از سه رديف پله براي رسيدن به بالاي كنگره هاي برج استفاده شده است. از فراز برج مي توان شهر سرسبز نزوا و همچنين محوطه داخلي قلعه كه علاوه بر بازار، خانه هاي مردم نيز در آن قرار دارد، را مشاهده كرد. موزه مردم شناسي نيز در داخل قلعه به همراه سالن نمايش فيلم كه فيلمي جهت معرفي نزوا و قلعه آن پخش مي شود ايجاد شده است.

25

26

 رفت و آمد مردم با لباسهاي محلي به داخل بازار و عبور آنها از دروازه هاي مختلف به طرز عجيبي يادآور داستانهاي سفر سندباد است. در جاي جاي كشور عمان، از وادي هاي داخل صحرا گرفته تا قلعه هاي داحل شهرها و بندر مسقط با لنجهاي چوبي با جاشويانشان اين نظريه را در ذهن من تقويت كرده كه سازندگان انيميشن سندباد قطعا از عمان بازديدي داشته اند.

42mihiq.jpg

42mihiq.jpg

از شهر نزوا به قصد بازديد از غار هوته (Hoota Cave) خارج شديم. خوشبختانه تابلوهاي راهنما كافي در اين مسير وجود دارد و قطعا كسي گم نخواهد شد اين غار در كوههاي جبل شمس قرار دارد و 20 دقيقه اي مي توان به آن رسيد. وروديه غار بسيار شيك و مدرن ساخته شده. پس از تهيه بليط پنج و نيم ريالي وارد سالن داخلي مي شويم كه به رستوران و كافي شاپ، فروشگاه سوغاتي و محل انتظار راه دارد. پس از كمي انتظار در سالن، ما را به سمت در خروجي هدايت مي كنند در اين محل قطار كوچكي وظيفه حمل مسافران را به عهده دارد كه به گفته راهنما چند روزي است براي پاره اي از تعميرات كار نمي كند. با توضيحات راهنما از كنار ريل خط آهن به سمت وروديه اصلي غار حركت مي كنيم.پس از حدود 300 متر به تونل ميرسيم كه اين تونل دست ساز هم بيش از 100 متر طول دارد. در مدخل غار دوربين هاي بازديد كنندگان از آنها گرفته مي شود و همگي(كه حدود 20 نفر هستيم) پشت سر راهنما وارد غار مي شويم.

28

 ابتدا راهنما توضيحاتي درباره چگونگي كشف و وسعت و جنس سنگهاي درون غار ميدهد. او مي گويد كه مسيري كه اكنون براي بازديد عموم گشايش شده ، حدود 450 متر است كه به طور متوسط براي بازديد از آن يكساعت زمان لازم است. از طريق پله هاي فلزي ،بسياري از قسمتهاي زيباي غار كه عمدتا استالاگميت ها و استالاكتيت ها هستند، امكان بازديد يافته اند. در قسمتي از غار، حوضچه آب قرار دارد كه به ظاهر به خارج از غار راه دارد. در اين حوضچه ماهي هاي كوچك به اندازه 3-2 سانتي متر كه اغلب شفاف و كور هستند، زندگي مي كنند. به نظر من غار هوته غاري شبيه به غار كهك است ولي به خوبي براي بازديد عموم مهيا شده است. البته در اين مسير صدمات غير قابل جبراني هم به غار وارد شده است. از راهنما درباره اين موضوع سوال كردم و او گفت كه ظاهرا پيمان كار اينجا شركتي هندي بوده است. پس از اينكه از غار خارج شديم به سمت كوههاي جبل شمس حركت كرديم. در راهنماي سفري كه تهيه كرده بودم نوشته شده بود در اين مسير مي توان دره هاي عميقي شبيه گراند كانيون آمريكا را مشاهده كرد و به طور خاص اسمي از منطقه اي به نام وادي غول (Wadi Ghul) برده شده است. کوهستان جبل شمس مرتفع ترین منطقه عمان است و در لابه لای دره های آن وادی های متعدی وجود دارد که مناطقی خوش آب و هوا هستند. پس از طی حدود 20 کیلومتر به روستای وادی غول رسیدیم در روبروی روستا دره های عمیقی وجود دارد که مناظر جالبی پدید آورده اند. به راه خود به سمت کوه ادامه دادیم شیب جاده به اندازه ای تند می شود که عبور اتومبیل های معمولی به سختی صورت می گیرد پس از حدود 10 کیلومتر بر فراز گردنه قرار می گیریم. دره های عمیق و همچنین هوای خنک از جذابیتهای این منطقه است.

29

 در مسیر بازگشت وارد شهر بهلا (Bahla) می شویم. شهرت این شهر مدیون قلعه قدیمی آن است که به ثبت یونسکو رسیده است و جزء میراث جهانی است ولی متاسفانه بازدید آن برای عموم فعلا مقدور نیست و تحت مرمت است. بهلا حدود 600 سال قبل توسط دیواری به طول 7 کیلومتر در بر گرفته شده بود. گفته می شود طراح این دیوار زني از اهالي اين شهر بوده است. بقایای این دیوار بزرگ هنوز هم وجود دارد. اكنون بهلا حدود 60 هزار نفر جمعیت دارد و شهر بزرگی به حساب می آید.

30

وقتی در جاده اصلی بهلا به سمت ابری (Ibri) برانید به خروجی می رسید که با تابلو (Al Ayn) مشخص شده است. به سمت العین حرکت می کنیم پس از عبور از سه راهی که مسیر مستقیم به سمت العین و مسیر غرب به سمت بات (Bat) است کوه بزرگی که خط الراس آن شانه ای شکل است در پیش روی ما قرار می گیرد. این کوه به نام Jebel Misht یا کوه شانه ای معروف است. حدود 5 کیلومتر پس از  سه راهی  به سمت العین و درست بر روی تپه ای در سمت غربی جاده اصلي، تعدادی بناي سنگي مخروطي و کله قندی شکل را می بینیم.

31

برای رسیدن به این سازه ها راه مشخصی وجود ندارد و بهتر است با کمی پیاده روی به آنجا رسید. حدود 25 بنای سنگی در اینجا وجود دارد  که از روی هم چیده شدن سنگهای لاشه به شکل مخروط کله قندی به ارتفاع 5/2 تا 3 متر ، ساخته شده است و به نظر می رسد که مقبره هایی باستانی باشند. در منابع معتبر نوشته شده است که کاربرد این بنا ها کاملا مشخص نیست. قدمت آنها را  4000 تا 5000 سال تخمین زده اند.

عمان

پس از بازديد به سمت سه راهي بازگشته و  این بار مسیر بات را انتخاب می کنیم. پس از رسیدن به شهر بات از اهالی سراغ منطقه باستانی و میراث جهانی را می گیریم. این پرسش بسیار غریب به نظر می رسد. کسی درباره این یادگار جهانی چیزی نمی داند تا بالاخره فردی پیدا می شود و آدرس جایی را در شمال غربی و خارج شهر می دهد. از تابلو راهنما خبری نیست. در جاده خاکی که به آنجا راهنمایی شده ایم چندین کیلومتری می رانیم ولی هنوز تابلو و علامتی وجود ندارد. مسیر را باز می گردیم که ناگاه منطقه ای که با فنس جدا شده است در سمت شمالی جاده به چشم می خورد. کمی که دقت می کنیم چند مقبره مشابه مقبره های العین مشاهده می کنیم. از قسمتی که به نظر می رسد می توان به داخل راه یافت وارد می شویم. چند تکه کاغذ که بر اثر تابش آفتاب،  رنگ و لعابشان پریده شده بر تکه ای مقوا به فنس متصل است. راهنمای عجیبی است ولی اطلاعات مفیدی درباره این میراث جهانی بر روی آن آورده شده است. تعداد این مقبره ها در این منطقه حدود 1500 عدد برآورد شده که بسیاری از آنها تخریب یا از بین رفته است. تعدادی هم کاملا سالم به نظر می رسند. به طور کلی دو نوع مقبره وجود دارد که شکل خارجی هر دو شبیه یکدیگر است و بنایی مخروطی شکل با سوراخ کوچکی جهت ورود به داخل آن است. وقتی که از در ورودی بنا که اکثرا ارتفاع آنها بیش از یک متر نیست وارد می شویم، در بیشتر آنها به فضایی ساده و بسیار کوچک می رسیم که هیچگونه تزئیناتی هم داخل آن وجود ندارد. اما در تعدادی دیگر که شمارشان اندک است فضای داخلی با دیوار سنگی که تا سقف ادامه یافته است به دو قسمت تقسیم شده که دلیل و تفاوت این دو هنوز مشخص نشده است. در کاوشهای به عمل آمده در این منطقه مقداری سفال نیز کشف شده است. مقبره ها اکثرا به شکل اولیه خود حفظ شده اند و تعدادی نیز کاملا مرمت شده اند.

عمان

ابری (Ibri) آخرین شهر بزرگی است که بر سر راه ما قرار گرفته است و چون سایر شهرهای عمان دارای قلعه است. ما توقفی در شهر نداشتیم و مستقیما از طریق اتوبان به سمت مرز العین( 140 کیلومتر) حرکت کردیم. برای ورود به کشور امارات از طریق مرز العین باید ابتدا به Buraimi رفت تا مهر خروج زده شود پس از طي حدود 40 کیلومتر به مرز ورودی امارات می رسیم که ابتدا مهر دخول زده می شود و کاغذ کوچکی که مشخصات اتومبیل روی آن آورده شده است به راننده داده می شود. کمی جلوتر پس از چک کردن کارت ماشین، گواهی نامه و پاسپورت، کاغذی صادر می شود که اجازه نامه ورود اتومبیل است. در ایستگاه آخر کاغذ ورودیه و تکه کاغذ کوچک اخذ شده و وارد امارات می شویم. چند کیلومتر جلوتر شهر بزرگ العین قرار دارد که شهری سرسبز با نخلستانهای بسیار بزرگ است.  العین از طریق اتوبان با دوبی حدود 140 کیلومتر فاصله دارد.

دكتر افشین ایران پور

کانون گردشگران جوان ایران

iranpour@irangardan.ir

یک دیدگاه

  1. مسعود فرجاد

    گزارش سفر عمان خوب تنظیم شد. فقط نقشه جغرافیایی همه شهرها ی مسیر مسافرت را نشان نمیدهد و میتوانست کاملتر باشد.

نظر بدهید

آدرس ایمیلتان منتشر نمیشودگزینه های الزامی ستاره دار شده اند *

*

برو بالا !